donderdag 31 juli 2014

Mooi, geweldig, fantastisch, waanzinnig en vooral super lekker.

Voor mijn verjaardag kreeg ik een boekenbon. Dit is een cadeau waar je mij echt blij mee kunt maken. Ik heb me een avondje vermaakt door te sneupen in het aanbod van boeken. 

Mijn keuze viel op het boek 'Bespaar met Jamie'. De titel van dit boek viel mij direct al op toen dit vorig jaar uitkwam. Koken met lage kosten, en dan ook nog eens op de "Jamie" wijze, dat sprak mij wel aan. Ik vind zijn recepten lekker. Hij gebruikt veel groenten en de gerechten hebben veel smaak. De gerechten vallen hier meestal goed in de smaak. De manier waarop het boek is omschreven maken je enthousiast. Soms een beetje " over de top". De foto's van de (altijd net wat aangebrande)  gerechten zien er heel smakelijk uit. Toen het boek uitkwam hield ik de recensies van dit kookboek in de gaten. De reacties van kookliefhebbers waren redelijk goed, die van bespaarders niet heel positief. Het zou hier niet gaan om een boek met recepten waarmee je echte budgetrecepten op tafel kunt zetten. De titel klopt volgens mij niet helemaal. Het merendeel van de gerechten uit dit boek zij behoorlijk prijzig. Het hoofdstuk met gerechten van lamsvlees kunnen wij hier het grootste deel van het jaar beter gesloten houden. Alhoewel, je kunt in de meeste gerechten ook gewoon kip of varkensvlees gebruiken. 

Nieuw voor mij was o.a. het gebruik maken van braadvet/porkdripping. Je vangt het vrijgekomen braadvet van vlees op, bewaart dit in een jampotje in de koelkast en dan kun je dit weer gebruiken om bijvoorbeeld aardappels in te bakken. Het braadvet komt zo niet in het riool terecht. Hier was ik nog nooit opgekomen. Ik zal het eens uitproberen.

Wat mij verraste, is dat Jamie beweert dat hij vier keer per jaar zijn voorraadkast opruimt en schoonmaakt. Ja hoor Jamie. Geloof je het zelf? 
Jamie raadt ons aan een flinke voorraad houdbare producten aan te leggen. Liefst in grote hoeveelheden.  Bijvoorbeeld over rijst: 'In huis zijn altijd basamati, zilvervlies, risotto, wilde rijst, couscous, bulgur, tarwe, parelgort, quinoa, snelkookpolenta en fijn maismeel'. Zo somt hij ook op wat er op de plank hoort te staan van allerlei soorten pasta, oliën, verschillende soorten azijn en kruiden en specerijen. Ik geloof niet dat je, als je Jamies adviezen allemaal letterlijk opvolgt ooit een cent zult besparen. 
Ik denk dat Jamie, behalve kookboeken verkopen, ons wil leren dat we gezond en gevarieerd kunnen koken en daarbij op moeten letten dat we geen voedsel verspillen. Dus een passender titel zou zijn: 'Koken zonder verspilling mét Jamie'.
Ik zou graag willen dat Jamie eens een tijdje over de schouders van een gezin meekijkt die voor  rond de € 50,00 per week rond moet zien te komen en dat hij zich er dan nóg een keer aan wil wagen om een kookboek te schrijven mer '120 lekkere Low-budget maaltijden. 

Vandaag eten we als lunch de 'Pappa alle zucchine' (courgette-broodsoep). Ik heb nog een paar courgettes liggen (gratis en voor niks gekregen) en kan dus straks een echt low budget gerecht op tafel zetten. Mocht ik nog wat echt budget vriendelijke recepten tegenkomen in dit boek, dan zal hier af en toe wel eens één plaatsen.


4 opmerkingen:

  1. Als je vlees gebraden hebt en je hebt nog jus over met een laagje vet. Dan kun je dat vet heel goed gebruiken om een ander gerecht mee te maken. Uien en andere groentes smoren gaat er prima in. En de jus is een extra smaakmaker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het gisteren min of meer al uitgeprobeerd. Normaal zou ik gehaktballen en aardappeltjes in twee aparte pannetjes bakken en daarna het braadvet van de gehaktballen weggooien. Nu heb ik eerst de gehaktballen gebakken, uit de pan genomen en de aardappeltjes in het braadvet van de gehaktballen gebakken. Daarna de ballen nog even meewarmen. Sjalotje erbij. Heerlijk gegeten en niets weg hoeven gooien. Goede tip van jou en Jamie.

      Verwijderen
  2. Ik heb dit boek ook gelezen, en ik vond het een gezellig boek. Maar de gerechten vond ik helemaal niet zo goedkoop, dus dat viel me een beetje tegen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zitten er wel een paar tussen. Die van de courgettesoep, wraps, pannenkoeken en rijst waarin van alles nog nog wat doorheen kan. De tips die hij geeft zjn open deuren maar allemaal wel waar en nuttig. Alleen blijkt steeds dat Jamie, volgens mij, echt niet weet wat het is om te moeten besparen.

      Verwijderen