woensdag 16 juli 2014

One wash a day keeps chaos away' Ontrommelen dag 2 t/ 6



Toen ons gezin een aantal jaren geleden een plotseling en groot verlies leed, wist ik de eerste periode niet hoe ik de draad van het leven op moest pakken. Ik was zo verward en onrustig zodat ik 's ochtends vaak eerst maar in alle vroegte op de fiets stapte en domweg een eind ging fietsen. Op de fiets kwam ik enigszins tot rust en kon ik op een rijtje krijgen dat thee moest zetten, de vaatwasser legen enz. Achteraf heeft die drang om te fietsen/ bewegen er waarschijnlijk voor gezorgd dat mijn lichaam endorfine aanmaakte om mij zo te behoeden voor een depressie o.i.d. Een mooi systeem.
Op een gegeven moment trof ik iemand (een ervaringsdeskundige) die mij vertelde dat ik me op maar twee dingen hoefde te richten:  
Zorg ervoor dat er elke dag gezond en lekker eten op tafel staat
Draai elke dag een was en ruim de was ook weer op.  
De rest komt dan vanzelf.
En dit werkte.Voor de zekerheid had ik hiervan een briefje gemaakt en op mijn aanrechtkastje geplakt. Soms zag ik mensen bedenkelijk naar de briefjes kijken, niemand heeft er ooit een opmerking over gemaakt. Door deze richtlijn werd mijn dag rustiger en beter gestructureerd. Ik kon niet plannen, dus stapte ik elke dag, nadat de kinderen naar school waren en wasmachine aangezet, weer op mijn fiets om boodschappen te halen.  Zo kwam ik aan mijn beweging (en endorfines?) en nam in de loop koekjes mee voor de visite en een knabbeltje voor de avond. Daarvoor kwam het wel voor dat ik naar winkel ging om een pak koffie te halen voor de visite, en dezelfde dag nog eens naar de winkel moest voor avondeten. Thuisgekomen kon ik de was ophangen en lukte het me vaak ook om andere klusjes te doen.
Wanneer er in een gezin niet op tijd gezond eten op tafel staat en de wasmachine niet geregeld draait, ontstaat chaos. 

De titel van de blog van vandaag komt niet van mijzelf. Enkelen zullen deze wel al hebben herkend van Flylady. Een Amerikaanse dame die helpt bij structuur krijgen in huishouden. Ik red het inmiddels
tot de volgende dagelijkse stappen:
Aankleden, haarkammen en tandenpoetsen
Ontbijten
Vaatwasser uitruimen
Gootsteen blinkend schoonpoetsen
WC schoonhouden
Was draaien en opruimen
Ook Flylady weet dat het een chaos wordt wanneer je achterop raakt met de was. De gymkleding is onvindbaar, want zit nog in de was. Douchen overslaan, want alle badhandoeken zitten in de was. Rare kledingcombinaties. Enz enz.

Sinds een kleine week ben ik aan het ontrommelen geslagen. Het is nu dag 6 van mijn ontrommelactie. Op dag één moest ik één voorwerp het huis uitdoen. Op dag zes verlaten zes voorwerpen mijn huis. Ik weet niet of het echt interessant is om te weten wat dit voor rommel is.  In totaal ben ik nu al 21 rommeltjes kwijt. 



2 opmerkingen:

  1. Super!
    Lieverd, ik raad je aan om het boek te lezen: The life changing magic of tidying, van Marie Kondo.
    Als je haar methode volgt dan zul je ontdekken, net als ik, dat ontrommelen een proces van loslaten en verwerken wordt. Het geeft enorm lucht, licht, en ruimte voor nieuwe dingen in je leven. Ongelovelijk maar waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip! Ik heb het boek inmiddels besteld.

    BeantwoordenVerwijderen