zondag 6 juli 2014

Gepast betalen


Gisteren heb ik mijzelf uitgedaagd. Ik weet dat dit voor bespaarders, consuminderaars en mensen die voor een minimumbedrag rond moeten komen, dagelijkse (wekelijkse) kost is. 
Ik heb € 20,00 in mijn portemonnaie gedaan en ging op pad met het plan boodschappen te halen voor o.a. een aardappelsalade, een pizza en een soep.  Normaal (eigenlijk is dat helemaal niet normaal) stap ik de winkel binnen zonder een echt plan. Ik vul de kar zonder een echt plan en zonder te tellen. Heel relaxed dus. Alle tijd voor een praatje en lekker rondneuzend. Ongemerkt rolt er van alles in de kar, soms ook producten die je eigenlijk niet echt nodig bent. Voorbeeld: ik wilde een pizza maken en champignonsoep. Voorheen zou ik én een bakje champignons voor de pizza én een bakje champignons voor de soep in de kar leggen. Gedwongen om binnen het budget te blijven koos ik nu ervoor om maar één bakje te nemen. Dit is ruim voldoende. Voorheen hield ik dan twee halve bakjes over die vervolgens in de container belandden. 
Al tellend en rekenend, wikkend en wegend, vulde ik mijn winkelkar. Een beetje gespannen stond ik in de rij bij de kassa.  Ik mocht € 19,84 afreken. Missie geslaagd! 
Voortaan zal dit mijn manier van boodschappen doen zijn: 
- Een planning maken
- Een boodschappen lijst maken
- Voorraad in kast controleren
- Gepast geld in portemonnaie doen
- Tellen en keuzes maken.
Ik ben ervan overtuigd dat dit mij veel geld zal besparen. Ik begrijp nu ook dat veel mensen zo gespannen en soms zelfs wat geïrriteerd zijn tijdens het doen van boodschappen.

Hoe ervaar jij boodschappen doen? Is het een ontspannend uitje of is het een spannende uitdaging, met of zonder irritaties?

2 opmerkingen:

  1. Ik ga ook altijd met een lijstje en een budget op pad.
    Maar raak er niet geïrriteerd van hoor.
    Al rondlopend in de winkel tel ik alles op dus ik weet ongeveer wat er betaald moet worden aan de kassa. Soms zit ik er net overheen doordat er verkeerde prijzen vermeld staan bij de produkten en dan zeg ik gewoon dat er 1 ding weer af moet omdat ik niet genoeg bij me heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik gebruik een lijstje, maar ik heb een vreselijke hekel aan boodschappen doen.
    Als het even kan stuur ik manlief met het lijstje naar de winkel....manlief neemt zelden of nooit iets mee wat er niet op het briefje staat.
    Hij kan goedkoper boodschappen doen dan ik.
    Leuke blog.....groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen