dinsdag 8 juli 2014

Opruiming


Je hebt van die mensen die een enorme rust uitstralen. Alles in hun leven lijkt keurig op orde en onder controle. Je kunt er altijd onverwacht langskomen. Een boek, een foto of kledingstuk toveren ze zonder enige moeite tevoorschijn. Het huis ziet eruit als een heerlijk rustpunt.
Niet dat het bij mij een enorme chaos is. Onverwacht bezoek is van harte welkom maar moet wel even wachten tot ik de was opgeruimd heb, ik de stofzuiger aan de kant heb gezet en het aanrecht heb opgeruimd voordat ik fatsoenlijk koffie kan zetten. Ik ben altijd wel ergens halverwege mee bezig. Soms kom ik mijn huis binnen en denk: 'wat is hier gebeurd?'. Blijkt het mijn eigen chaos te zijn. Ik ben me hier al lange tijd van bewust. Eén van de redenen van de onrust is dat ik teveel spullen heb. 
Ik heb een 101 doelen in 1001 dagen lijst. Ontrommelen van van mijn huis komt hierin ruim aan de orde. Er is dus al een start gemaakt. 
Een doel is om 101 kledingstukken weg te doen. Dit geldt ook voor kleding van mijn kinderen. Ik heb tot nu toe 23 kledingstukken weggedaan. Een deel (miskoop, te klein of te groot) is naar de kringloop gebracht. Een deel kon zo de voddencontainer in. Een opgeruimde kledingkast geeft rust. Maar ik ben er nog niet. Er moeten nog 78 kledingstukken weg om mijn doel te halen. 
Een tweede doel was om mijn vriezer leeg te maken, te ontdooien en schoon te maken. Dit doel is al behaald. Een paar weken geleden hebben we de vriezer proberen leeg te eten. Dat valt niet mee wanneer je het overzicht van de inhoud totaal kwijt bent. We aten een paar weken heel bijzondere combinaties. De frituurpan heeft overuren moeten draaien. Gênant wat we allemaal weg hebben moeten gooien.  Nu is de vriezer schoon en overzichtelijk. In mijn keukenla licht een schrift waarin ik noteer wat er in en uit de vriezer gaat. Ik heb minder snel de neiging om maar in de auto te stappen en snel nog even boodschappen te halen. Het bespaart dus tijd (en geld). Elke keer wanneer ik de vriezer nu open doe geniet ik even. Ik wil dit gevoel krijgen in elke ruimte, kast en lade.  
Vanaf volgende week heb ik drie weken vakantie. Een deel van deze vakantie wil ik gebruiken om mijn huis te ontrommelen. Gisteren kwam ik de oproep tegen van eenvoudigerleven.wordpress.com
(Geïnspireerd door http://www.theminimalists.com/game/)
Doel is een maand lang lang elke dag spullen weg te doen. Op dag één doe je één item het huis uit. (niet in een doosje naar de schuur of naar zolder, maar echt verwijderen dus).  Op dag twee, twee spullen enz. Elke dag maak je een foto van de spullen die weggaan. Deze foto's kun je op je blog plaatsen. Zo moedigen we elkaar aan. Ik weet nu al dat een maand niet haalbaar is voor mij omdat ik de vierde week niet thuis ben. Ik doe dus drie weken, 22 dagen mee. Ik start as vrijdag, 11 juli. 
Doe je ook mee of heb je al een opgeruimd huis?

3 opmerkingen:

  1. Hihi, moest even lachen hoor...101 kledingstukken wegdoen...zoveel hebben we hier niet eens dus dat ga ik maar niet doen ;-)
    Wel zouden we weer eens wat moeten ontrommelen want het groeit vanzelf weer zodra alle overbodigs uit huis is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat zal dat een ruimte geven hier. Er kunnen zeker nog wel 78 kledingstukken het hus uit. Ik heb een doos met " sneue sokken" dit zijn enkele sokken. De tweede helften verdwijnen hier altijd op misterieuse wijze op de route - wasmand - wasmachine - wasrekje - kledingkast. Het is en blijt een onverklaarbaar misterie. Hier en daar liggen er ook nog stapeltjes met de vraag : past het nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij dromen van een opgeruimd huis ;) Komt hopelijk snel. Hier moet onverwacht bezoek het maar doen met hoe het is. Aangekondigd bezoek krijgt de opgeflufte versie van ons huis te zien haha.

    BeantwoordenVerwijderen