vrijdag 4 juli 2014

Lijdzaam afwachten

ANW
Gisteren ontving ik een brief van de Sociale Verzekeringsbank. In deze brief werd ik geattendeerd (gewaarschuwd?) voor de gevolgen van de wetswijziging mbt tot de zgn kindregelingen. Dat het kabinet haar verantwoordelijkheid neemt om fraude en misbruik te bestrijden neemt, juich ik toe. Alleen hoop ik toch niet dat dat negatieve gevolgen zal hebben voor mijn gezin. Voorheen zou ik zo'n brief aan de kant leggen en denken ' dat kan er ook nog wel bij :(". Maar nu ik me heb voorgenomen grip te nemen op mijn financiĆ«n, moet ik hier iets mee doen.  Ik wil minstens begrijpen wat er aan de hand is en actief handelen om achteruitgang voorkomen.

Ik krijg een ANW uitkering omdat mijn jongste kind jonger is dan 18 jaar. Dit is een aanvulling op mijn salaris. Ik heb de website van de SVB doorgelezen. Hierop staan wat reken voorbeelden. Ik begrijp nu ook hoe de SVB uitkomt op het uit te keren bedrag.

Door de wetswijziging ontvang ik vanaf 1 januari een lagere uitkering. Tot nu toe werd de uitkering berekend op basis van 90% van het netto minimumloon. Dit percentage wordt verlaagd naar 70%. De inkomstendaling kan ik compenseren door het ontvangen van een kindgebonden budget. Deze ontvang ik nu ook al. Ik hoef volgens deze brief nu niets anders te doen dan lijdzaam afwachten. Aan het einde van het jaar volgt er meer nieuws.

Ik voel me altijd wat beschaamd over het ontvangen van een uitkering. Ik merk dat nu ook weer nu ik dit hierboven beschrijf. Ik krijg geld zonder daarvoor een tegenprestatie te doen. "Handje ophouden" . Ik weet wel dat dit niet waar is en mijn gevoel niet redelijk is. Ik betaal nog steeds inkomstenbelasting en heb dat meer dan de helft van mijn leven ook gedaan( geldt ook voor mijn man). Ik heb niet om deze situatie gevraagd. Ik zou een ander gezin ook een fatsoenlijk inkomen gunnen. En ik lever een tegenprestatie: ik voed kinderen op. Maar toch. Je zult me nooit hardop horen klagen over krapte of zorgen. Het voelt alsof ik dat niet mag ( ik krijg toch al zoveel, gratis en voor niks).
Herken je dit gevoel of juist absoluut niet?

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je al meer dan voldoende hebt meegemaakt om nu ook nog gekort te worden op je uitkering. Je ontvangt niet zomaar ANW. Dit betekent dat je je partner hebt verloren. De uitkering compenseert je enorme inkomens verlies. Dus daarvoor hoef je je echt niet te schamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een beetje laat lees ik dit. We betalen allemaal mee om deze uitkeringen mogelijk te maken, zodat het leven iets makkelijker is voor diegenen die jong hun partner verliezen. Ik ben blij dat jij dat geld ontvangt; en ik ben toch nog blijer dat ik mijn partner nog gewoon heb.

    BeantwoordenVerwijderen