maandag 21 juli 2014

Weekmenu 22- 27 juli


Op een aantal blogs van consuminderaars/bespaarders zie ik weekmenu's voorbij komen. Ik weet uit ervaring dat het maken van een planning van een weekmenu rust geeft. Niet voor elke maaltijd naar de supermarkt te hoeven racen. Het bespaart geld en tijd. Dat is inmiddels bekend. Toch blijf ik het maar moeilijk vinden. Het leven blijkt in mijn gezin toch wat chaotisch te zijn. Of misschien ook wel heel normaal. Ik kan wel een strakke planning maken maar weet nu al dat dit anders zal verlopen. Het aantal mensen dat aanschuift, is ook altijd weer een verrassing. Gelukkig heeft niemand er hier moeite mee om eens een gehaktbal te delen. Soms warm ik maar snel een blik knakworsten op, of een potje groente. Een paar extra aardappelen schillen, dat is ook nooit een probleem. Andersom vind ik het lastiger. Zit ik klaar met een lekkere grote salade, een enorme pan aardappelen en een juspannetje met gehaktballen, en lopen, vlak voor etenstijd de whats appjes binnen met berichten als: 'Ik eet niet thuis, eet bij vriend'  en 'Eet op mijn werk' en ik uiteindelijk alleen beland aan een tafel met eten, bedoeld voor vier personen, dan baal ik wel. Gelukkig komt de hier door mij beschreven situatie heel zelden voor. "Gelukkig" word ik meestal wel ruim voor etenstijd geïnformeerd, maar toch, de boodschappen zij wel gehaald en de planning kan weer op de schop. Dit zal herkenbaar zijn, neem ik aan? Ik wil hier ook niet krampachtig over doen. Iedereen is welkom om aan onze tafel aan te schuiven. Aanschuiven aan een andere tafel moet ook altijd mogelijk zijn.
Deze week waag ik mij aan een planning. Ik ga ervan uit dat ik op maandag en dinsdag kook voor drie personen. Waarschijnlijk de rest van de week eten we met z'n vieren. (Of vijf of toch weer drie?). Ik heb een blik geworpen in de koelkast, de voorraadkast en de vriezer en ben tot deze planning gekomen:

Weekmenu 21 t/m 27 juli
Maandag: zelfgemaakte pizza
Dinsdag: broccoli, slavink en gebakken aardappeltjes
Woensdag: bruine bonen met spekjes en appelmoes
Donderdag: gehaktbal met spinazie en gekookte aardappels
Vrijdag: sperziebonen (uit eigen tuin!) met gekookte aardappels en runderworstje
Zaterdag: pannenkoeken van boekweit
Zondag: groentesoep met zelfgebakken brood

Mooi gepland, maar wat als vanmiddag mijn lieve vader langskomt met de oogst van zijn groentetuin? Dan gooien we de planning spontaan weer om.

Ik ben benieuwd hoe anderen omgaan met het omgooien van een planning. Plan je een bufferdag in om verassingen op te vangen ( zo ja, hoe) of verlopen jullie weken altijd keurig volgens planning( zo ja, Hoe doe je dat?;)

Nu mijn boodschappenlijstje zo voor me ligt, lijkt het een heel kort lijstje. Hmmm. Ik begin het te leren, geloof ik.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten