zondag 27 juli 2014

Een eerste terugblik- al veel geleerd

Een maand geleden ben ik begonnen met  deze blog. Het schrijven van deze blog moet mij ondersteunen in de weg om bewuster te leren omgaan met mijn geld. Over een aantal jaar komt een deel van mijn inkomen te vervallen. Ik kan niet in de toekomst kijken maar kan me wel alvast voorbereiden.
In de afgelopen maand heb ik een paar stappen gezet. Ik heb een aantal dingen geleerd.

Ik ben begonnen met het in overzicht brengen van mijn inkomsten en uitgaven.

Inkomsten
Ik ontdekte al snel dat ik wat inkomsten misliep. De Belastingdienst besloot spontaan dat de zorgtoeslag op de bankrekening van mijn  ( volwassen) kinderen moest worden gestort, terwijl ik de premie betaal. Tja, dat kan voor mij echt niet uit. Dit hebben we rechtgezet.
Een pensioenfonds was ermee gestopt het halfwezenpensioen van één van de kinderen uit te betalen. Ik had hierover al eens met hen gebeld (maart/april) en was in de veronderstelling dat ook dit alweer rechtgezet was, maar helaas. Ik heb een brief gestuurd en zal volgende week weer bellen.  Zo zie ik maar weer dat overzicht maken geld oplevert.

Abonnementen
Ik heb mijn abonnementen eens bekeken en heb er een aantal opgezegd. Ik ben lid van de bibliotheek en kan beide bladen ook lenen. Dit is een leuke besparing. Het abonnement op de (digitale) krant zeg ik niet op. Ik lees de krant elke dag, dat wil ik niet missen.

Pinnen
Wat mij opviel bij het maken van een overzicht was dat ik heel vaak (en dan bedoel ik ook heel heel vaak) pin. Ik pinde alles. Ik begon begin juli met het maken van het overzicht en was stomverbaasd hoe vaak ik juni had gepind. Ik was ook onaangenaam verrast over het totaalbedrag. Ik besloot direct dat ik twee maal per maand een bedrag mag pinnen voor boodschappen. De rest ( kapper, cadeau's, brandstof auto enz) pin ik. Zo ontstaat er iets meer overzicht. Ik moet er nog achterkomen wat een fatsoenlijk bedrag is dat ik per maand wil besteden aan eten en drinken.
Dit leverde mij over de maand al direct op dat ik ruim € 230,00 overhield op mijn betaalrekening. Dit bedrag heb ik direct overgeboekt naar mijn spaarrekening. Ik weet nog niet of ik op de cent nauwkeurig wil gaan bijhouden waar ik mijn boodschappengeld precies aan besteed.

Voorraad
Een verandering die ik zeker vast wil houden is dat ik één keer per maand voorraad aanvul. Dan doel ik op diepvriesgroente, vlees, vleeswaren, olie, rijst enz. Ik heb in juni de vriezer leeggemaakt, ontdooid en schoongemaakt. Ik had daarvoor geen idee wat er zich wel nier allemaal in die bak bevond. Dat werkt niet. Ik heb een schrift gekocht en daar drie kolommen in gemaakt: vlees, groente/ fruit en overig. De eerste twee kolommen spreken voor zich, in de derde kolom noteer ik snacks, pizza's, en "kliekjes". Wanneer ik boodschappen haal, noteer ik wat wanneer de vriezer ingaat. Op het ingevroren eten gaat zonodig een sticker met de datum en een beschrijving van de inhoud. Bij het maken van de weekplanning pak ik het schrift er weer bij en werk ik bij wat er die week uit de vriezer is gehaald. Ik weet dan ook precies wat er in de vriezer zit en wat voor die week ingepland kan worden. Elke keer wanneer ik de vriezer nu open gaat er een tevreden gevoel door mij heen: overzicht! Mijn voorraadkast moet ook nog goed op orde worden gebracht.
Waar ik ook erg tevreden over ben, dat is mijn bak met vleeswaren in de vriezer. Hier wordt vrij veel brood gegeten met vleeswaren. Voorheen moest doordeweeks vaak even langs de winkel om maar weer een onsje schouderham te halen. Dat is voltooid verleden tijd. Ik haal nu maandelijks vleeswaren en doe dit in de bak die in de vriezer staat. 's Avonds haal je het pakje boterhamworst uit de vriezer en de volgende ochtend ligt er frisse vleeswaren klaar in de koelkast. De koelkast raakt niet meer overstroomd met allerlei pakes, de vleeswaren raakt niet meer over datum en de bak in de vriezer zorgt ervoor dat het geen chaos in de vriezer wordt. Waarom heb ik dit niet twintig jaar eerder bedacht?  

Gratis boodschappen
Ik deed nooit mee aan 'geld terug acties'. Teveel gedoe. Vandaag smulden we van gratis Mona bananen kwark. Dit ga ik vaker doen!

Weekmenu
In het verleden maakte ik wel vaker weekmenu's. Toen deed ik dat vooral om tijd te besparen. De afgelopen weken heb ik ervaren dat het tijd én geld scheelt.

Ontrommelen
Dit heeft niet direct te maken met geld besparen, indirect wel. Zet mij met een pinpas en een winkelkar voor een Action. Gegarandeerd kom ik naar buiten met een kar vol spullen waarvan ik minstens de helft echt niet nodig heb. Ik heb de laatste weken een aantal kasten en lades opgeruimd en ontdekte dat ik veel spullen dubbel heb. Ik bewaar ook spullen die ik niet eens kan gebruiken. Dit heeft oa te maken met herinneringen. Ik ga hier eens goed met mezelf mee aan de slag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten