dinsdag 26 augustus 2014

Wel of geen buffer

Het gaat in deze blog er niet om of ik wel of geen buffer ga opbouwen. Ik heb een mooie buffer. Ik heb er altijd voor gezorgd dat we een buffer hadden. Nog nooit heb ik wakker hoeven liggen over de vervanging van een auto, wasmachine of winterjas. Dit heeft altijd rust en enige zekerheid gegeven. Een "rijk" gevoel.

Vandaag las ik in een regionale krant die ik lees een column over schulden aflossen. 
De journalist heeft volgens mij lukraak wat adviezen bij elkaar geharkt, achter elkaar geplakt en klaar is je verhaal. Er zaten, naar mijn mening, wel een aantal waarheden in het verhaal zoals overzicht maken en beginnen bij de schuld met de hoogste risico's (wonen) en daarna de schuld met de hoogste rente. 
Het blijkt dat mensen het liefst beginnen met aflossen van de kleinste schuld. Dat is er weer één minder, is de gedachte.
Hetgeen dat mij verbaasde was dat geadviseerd werd om vooral niet te sparen. Uit verschillende boeken en blogs lees ik dat je toch eerst een minimale buffer op moet bouwen om te voorkomen dat de ellende nóg groter wordt. Ik begrijp wel dat het aanlokkelijk is om direct te beginnen met schulden aflossen. Maar zonder minimale buffer denk ik dat het een onmogelijke strijd is om schuldenvrij te raken.
Wat is jullie ervaring/mening?

4 opmerkingen:

  1. Lastig want het liefst wil je je schulden zo snel mogelijk af lossen en een buffer opbouwen gaat ten koste van het aflossen van de schulden, maar als er dan iets kapot gaat wat vervangen moet worden en er is geen buffer dan bouw je nog meer schuld op. Vicieuze cirkel ...

    Ik denk dat het een combi van beiden moet zijn; schulden aflossen en buffer opbouwen, maar ... als schuldenproblematiek zo hoog is dat dit grote gevolgen gaat hebben (bijv. huisuitzetting, beslaglegging etc) dan heb je geen keuze en heeft aflossen prioriteit. Is het te overzien, dan zou ik wel proberen ook voor een buffer te zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou altijd beginnen met de schuld met de hoogste rente. De hypotheek is over het algemeen een groot bedrag wat je niet zomaar afgelost hebt. Ondertussen zit je op die andere schuld een hoge rente te betalen. Niet verstandig en niet logisch vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons is het een combi van beide. We lossen de schuld af en we bouwen een kleine buffer op.
    We hebben gekozen voor 'n kleine buffer omdat je natuurlijk niet alles nieuw hoeft te kopen als er iets kapot gaat. Tweedehands voldoet bij veel dingen ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat men moet beginnen met het kijken naar de leningen zelf, soms zijn het vele kleintjes met hoge rente terwijl als men alles op een stapel gooit goedkoper uit is. Die maandelijkse besparing kan dan direct elke maand op de schuld worden ingelost.

    BeantwoordenVerwijderen