vrijdag 15 augustus 2014

Weekmenu 15 - 22 augustus

Alhoewel ik deze week weer mocht beginnen met werken, voelde het toch nog een beetje als vakantie. Op vrijdag werk ik niet, dus hoefde ik de wekker niet te zetten. Hoe ik de biologische wekker uitschakel weet ik niet. Het lukte mij vandaag toch de ogen tot 8:15 uur gesloten te houden.
Na een ontbijt en een kop koffie stapte ik in de auto richting de markt. 

Voor een bezoek aan de dichtstbijzijnde markt moet ik 30 minuten rijden. Voor een parkeerplek in de buurt van deze markt betaal ik al snel € 3,00. Je begrijpt misschien dat mijn bezoeken aan deze markt beperkt zijn. Ik ga hooguit drie keer per jaar naar de markt. 

Een vast marktadresje is "de kruidenkar". Ik koop hier gedroogde kruiden, specerijen en losse thee. Je bent hier echt een fractie kwijt van wat je ervoor in een supermarkt voor moet betalen. De kruiden worden verpakt in papieren zakjes. De inhoud doe je in een leeg jampotje. Etiketje erop en klaar. Je moet wel tijd uittrekken voor het kopen bij deze kruidenkar. De verkopers zijn heerlijk relaxed. Ze laten zich niet opjagen door een wachtende menigte. Er wordt heerlijk gekletst met de klanten. Wanneer je luistert komen de mooiste verhalen en anekdotes voorbij.

Op de markt kocht ik een heerlijke kaas, broodjes, veel fruit en groente. Deze groente vormt de basis voor het weekmenu van deze week. De tas met groente en fruit was zo zwaar. Ik koos voor de kortste route terug naar de auto. Alle winkels met opruiming en uitverkoop moest ik wel voorbij lopen. 

Consumindertip: laad twee grote boodschappentassen vol met groente, fruit en kaas en ga daarmee de stad in. Gegarandeerd heb je niet de fut om een winkel binnen te lopen;)

Weekmenu: 
Vrijdag: krieltjes met doperwten, ui, spekreepjes met een slavink
Zaterdag: chili con carne 
Zondag: maïskolf en verse tomaten/paprikasoep
Maandag:  Souvlaki met komkommer zoet/zuur en rijst
Dinsdag: Tartaartje met rozemarijn aardappeltjes en tomatensalade
Woensdag: Groentepannetje met spekreepjes
Donderdag: Pasta peperonata ( uit bespaar met Jamie)


2 opmerkingen:

  1. Hier in het dorp is wel een weekmarkt maar de 2 groentenkramen die er zijn, hebben echt hele slechte kwaliteit groenten en fruit dus die sla ik maar over want heb het een paar keer geprobeerd maar echt zonde van het geld. De weekmarkt in de stad is voor mij ook een stuk verder rijden en betaald parkeren. Dan wordt het niet echt voordeliger dan wanneer ik groenten bij het boerenwinkeltje of bij de l.idl haal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn dorp is de markt al opgeruimd voordat ik klaar ben met werken. Ik tref altijd een halfleeg pleintje aan.

    BeantwoordenVerwijderen