zondag 31 augustus 2014

Dure "gratis" apps

Mijn zoon speelt graag spelletjes op de ipad. Er is voldoende aanbod aan gratis app beschikbaar, geld uitgeven is niet nodig. 

Vorige week kreeg hij, tijdens het spelen van een spelletje, een berichtje waarbij hij, door op OK te drukken, een schitterende uitbreiding op het spel kon kopen á €14,99. Hij liet mij het bericht zien en ik schrok van het gemak waarmee kinderen worden verleid flinke aankopen te doen. Ik weet dat kinderen op een bepaalde leeftijd flink verslingerd kunnen raken aan spelletjes. Op OK klikken en aankopen doen is dan zo gebeurd.
Toevallig kwam ik via de site van de Consumentenbond hierover een artikel tegen. Hierin werd uitgelegd hoe je de ipad kunt beveiligen tegen ongewenste aankopen in apps.

Je gaat naar:
Instellingen
Algemeen
Beperkingen
Schakel beperkingen in
Vul twee maal een toegangscode in
Schakel kopen vanuit apps uit



 

4 opmerkingen:

  1. Ik hoorde van een collega die ooit bij het aanmaken van zijn account zijn creditcardgegevens gekoppeld had. En één van zijn kinderen maar bij allerlei spelletjes op de OK-knop drukken ... tot de afrekening van de creditcard kwam.

    Goed dat jij de boel nu 'op slot' gezet hebt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zuinigaan: die code mag je zelf bedenken.
    PJDD: dat bedoel ik nou. Er wordt niet eens om een creditcardnummer gevraagd. Even het hoofd er niet goed bij en hopla, weer een bedrag van je rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de waarschuwing en tip. Dit is inderdaad belangrijk om in de gaten te houden!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen