dinsdag 12 augustus 2014

Nooit meer kopen

Zolang ik me kan herinneren heb ik een zwak voor mooie tassen, sjaals, tijdschriften, bloemen en make-up.
Niet te geloven hoeveel tassen er aan mijn kapstok hangen. Ik heb een lade vol met make-up. Ik kon uren doorbrengen in tuincentra en vond altijd weer mooiere plantjes voor op mijn terras. 
Na boodschappen doen even lekker met een kop koffie en een tijdschrift op de bank. Heerlijk genieten.

Grenzeloos was ik. Juist! Ik wàs grenzeloos. 
Tot ik vorig jaar besloot geen make-up en nieuwe plantjes meer te kopen. De knop omzetten bleek helemaal niet zo moeilijk dan dat ik vooraf dacht.
Ook besloot ik dat ik beter tijdschriften uit de bibliotheek kon lenen ipv van deze te kopen.

Eerder dit jaar besloot ik dat ik moest stoppen met tassen kopen. Ik mocht nog één tas kopen. Dit mocht dan een tas zijn die ik echt mooi vond, zonder op de prijs te letten.Voorheen liet ik mij nog wel eens verleiden door uitverkoop en leuke lage prijsjes. Maar dan bleek ik even toch weer een mooiere tas tegen te komen voor ook zo'n leuk laag prijsje. Met de tas die ik dit voorjaar kocht ben ik echt blij. Als ik 'm zie en gebruik, denk ik dat ook steeds even. De afgelopen maanden kijk ik ook onbewust niet meer naar tassen.

Deze week kocht ik mijn (voorlopig) laatste sjaal. Ik heb gezocht, gewikt en gewogen en stond er bewust bij stil dat na de aankoop van deze sjaal ik er voorlopig niet weer één zal aanschaffen.
Ik gebruik hierbij bewust het woord voorlopig. Want tijdens een aantal reizen kocht ik als aandenken van die reis een mooie sjaal. Wanneer ik die sjaals draag denk ik terug aan de mooie reis. Dat heb ik dan weer niet na een middagje shoppen in de stad. Mocht ik ooit weer een mooie reis maken, dan sta ik me nu alvast zelf toe om een mooie sjaal als aandenken te kopen.

Gewoon domweg het besluit nemen om een bepaald voorwerp of product niet meer te kopen werkt blijkbaar. Ten minste bij mij.
Ik ben benieuwd wat mijn eerstvolgende 'niet meer kopen' voorwerp wordt.

 

3 opmerkingen:

  1. Ik zou niet weten wat ik nooit meer zou moeten kopen, ik heb meer las van. Het tegen over gestelde dat ik moeite heb om iets voor mezelf te kopen, juist omdat ik me steeds meer bewust word van de uitgave aan voor mij niet zodanige noodzakelijke dingen, wel leuk dat je er. Over na denkt en helemaal dat het werkt! Groetjes blogaanmnbeen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ivm vakantie even terug aan het lezen. Van de ene kant goed dat je alles bewust voor de laatste keer doet, van de andere kant, als je al zoveel sjaals en tassen hebt, waarom dan nog één. Goed van je to do lijst enkele dagen hierboven. Erg slim van je. Zo heb ik het in het begin ook gedaan en doe ik altijd ook op het einde van het jaar wat ik nog allemaal moet doen voor het nieuwe jaar. Werkt gegarandeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. VmZ: tja, dat is nou het verschil tussen een ervaren consuminderaar en een aspirantje. Ik zie de periode waarin ik nu zit als aanloop. Het "niet meer kopen" punt is een moment dat ik even bewust gemarkeerd heb met deze actie, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen