maandag 11 augustus 2014

Vakantiegevoel vasthouden

Het echte vakantiegevoel, wat is dat? Voor mij is dat het gevoel van niets moeten, leven zonder klok, makkelijk eten, urenlang lezen, urenlang nadenken over " de waan van de dag", ervaren dat je met heel weinig toekunt en kunt genieten van kleine dingen. 

Wanneer je op vakantie gaat kun je slechts een beperkte hoeveelheid kleding en andere spullen meenemen. 
Ineens kun je toe met twee paar schoenen. 
En ach, dat topje kan vandaag nog wel een keer gedragen, er zit nog maar één vlekje op. 
Geen tv, geen internet, geen reclame. 
Zonder schuldgevoel lekker voor je uit staren naar de golven, niet even, nee uren. 
Een flesje water, een appeltje. 
Geen afspraken of deadlines. Geen to-do lijstjes.

Flylady schrijft ook over het zomerhuisjegevoel. Je komt aan in een huisje dat minimaal is ingericht. Wanneer je op vakantie gaat, neem je ook alleen dat mee wat je nodig hebt. Dit is heerlijk overzichtelijk. Dat gevoel zou ik thuis ook zo graag ervaren.

Wanneer de vakantie begint hoop je dat er nooit een eind aan komt. Na een poosje denk je af en toe: als ik thuis ben dan moet ik nodig dit of dat doen. Voordat ik het weet ben ik al tijdens mijn vakantie bezig met het maken van to-do lijstjes en verlang ik toch weer naar mijn vaatwasser, internet, mijn eigen bed en douche.

Thuisgekomen snel de was in de machine, de kliko bij de straat zetten, post sorteren enz. Met het zand nog tussen de tenen ben ik al snel weer beland in de dagelijkse gang van zaken. Uitgerust, opgeladen en gebruind. 


  

3 opmerkingen:

  1. Overdag op mijn werk ben ik mijn vakantiegevoel alweer helemaal kwijt, maar thuis probeer ik toch vaker even te 'onthaasten' want dat is wat ik volgens mij doe op vakantie. Geen strakke agendaplanning, geen uur en tijd, maar gewoon genieten van het niets-hoeven-en-moeten. Dingen in huis doen, maar daar tegenover met een boek de tuin in, was strijken maar daarna lekker even fietsen terwijl ik normaal maar door door door ging. Maar helemaal dat vakantiegevoel ... dat was ik vorige week maandagmorgen na een half uur eigenlijk alweer kwijt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is het nog volop vakantie. Als ik het zo lees neem je het vakantiegevoel nog goed met je mee!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem me altijd voor om ook na de vakantie een beetje relaxed te leven. De agenda nog een beetje leeghouden. Op mijn eerste werkdag is dit al redelijk gelukt. Leuk gekletst met collega's. Het is gelukkig nog wat rustig. De hectiek komt echt wel weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen