woensdag 20 augustus 2014

Plan de campagne


Twee maanden terug startte ik met deze blog. Deze twee maanden heb ik gebruikt om vooral veel te lezen over besparen. Je moet hierin, ontdekte ik, een weg vinden die bij jouw past.  Ik moet rekening houden met andere gezinsleden en ook mijn tijd zinvol en passend gebruiken.  Hierin moet je keuzes maken. En al lezend kwam ik erachter dat hierin heel veel verschillende keuzes moeten worden gemaakt. Wel of niet werken combineren met de zorg voor kinderen (is niet altijd een keus, soms ook noodzaak),  rekening houden met het milieu of alleen met de het maand budget. Ik las blogs van mensen met enorme hoge hypotheekschulden of andere leningen met absurd hoge rentes. Ik las boeken met bespaar en budgetteer-tips, ik ontdekte de Consumentengids in de bibliotheek enz. 
Ik kwam tot de conclusie dat er heel veel valt te leren over spaarzaam leven.
Ik leerde afgelopen maanden dat er veel geld te verdienen valt alleen al met het maken van een weekmenu. Niet alleen de geldbesparing bevalt mij goed, ik ben vooral ook heel blij met de tijdsbesparing.

Al lezende houd ik een lijst bij met acties die ik nog moet doen. Ik houd van lijstjes. Dit geeft mij overzicht en rust.
Een To-do lijst dus:
- Overzicht maken en bijhouden van inkomsten en uitgaven
- Prijzenboek voor de boodschappen maken
- Boodschappenbudget vaststellen
- Budget voor boodschappen pinnen en kasboek bijhouden
- Rentes spaarrekeningen en deposito's  vergelijken
- Verzekeringen doornemen
- Energieleveranciers vergelijken en eventueel overstappen
- Contact opnemen met zorgverzekering om premie jaarlijks te betalen ipv maandelijks (besparing?)
- Standen van de gas-, stroom, en watermeter noteren
- Plan maken voor aflossen hypotheek
- Benzineprijzen vergelijken en overzicht maken van niet-betaal-parkeerplekken
- Nadenken over aanschaf fiets via fietsplan (fietsplan loopt dit jaar af)
- Haalbaarheid zonnepanelen onderzoeken
- Keukenboiler informatie inwinnen en eventueel plaatsen
- Budget maken voor 2015
- Jaarplanning maken 2015
- Doelen stellen voor 2015
- Meerjaren planning/ doelen stellen 
- Elke dag dankbaar zijn dat ik een dak boven mijn hoofd heb en dat er elke dag weer heerlijk eten op tafel staat.

Zie ik nog belangrijke stappen over het hoofd? Aanvullingen en tips zijn zeer welkom!


 

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het wel een vrij complete lijst is. Je zou nog kunnen denken aan taakjes op gebied van extra inkomsten, bijvoorbeeld spullen verkopen via Marktplaats...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daantje: dat klopt. Deze actie hoort ook op de lijst. Ik moet bedenken hoe ik mijn inkomsten kan vergroten, niet alleen besparen. Ik ben al aan het opruimen en heb al wat spullen op marktplaats staan maar dit loopt nog niet zo'n vaart. Ik kan hier wel wat actiever in worden. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe een deel van je lijstjes, want als ik dat allemaal bij moet gaan houden, heb ik een fulltime taak ... en dat lukt me dan toch echt niet naast fulltime baan, studie en gezin :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. PJDD: het hoeft ook niet allemaal nu te gebeuren. Al ik het in een lijstje plaats hoef ik het niet te onthouden. Ik hoop het merendeel aan het einde van dit jaar weg te kunnen strepen. Ik denk dat ik dan al een flinke stap in de goede richting heb gezet. Tenminste, dat is mijn doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een complete lijst. Zelfs het laatste is het meest belangrijkste wat er is. En vergeet niet te genieten!
    Zelf ben ik bezig om spullen op marktplaats te zetten maar het loopt geen storm. Ik ben meer tijd kwijt met het er op zetten dan dat het opbrengt. Niets verkocht en dat terwijl ik laag prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is zo'n prijzenboek niet lastig?
    Heb het ooit geprobeerd maar was niet makkelijk bij te houden want de prijzen veranderen vaak vond ik. En je hebt overal andere merken dus vergelijken was ook niet handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet niet of het lastig is om een prijzenboek bij te houden. Ik ben pas begonnen. Ik noteer de artikelen die ik regelmatig koop in een schrift. Ik reken om naar een eenheid of bepaald gewicht zodat ik vergelijkingsmateriaal heb.

    Marie: genieten is het belangrijkst. Ik ben dat helemaal met je eens. Ik heb wat boeken op MP geplaatst. Raar dat mensen een bod doen en daarna niet meer reageren. Ik probeer er niet al te gefrustreerd door te raken

    BeantwoordenVerwijderen