vrijdag 29 augustus 2014

Weekmenu 30 augustus - 5 september '14

De week én de maand zijn weer bijna voorbij. Hét moment om even terug te blikken vooruit te kijken.

De maand augustus begon met een vakantie en eindigt met een verjaardag. Moeilijk om na zo'n maand een schatting te maken van een maandbudget voor de boodschappen. Ik wil nu toch wel eens start maken met instellen van budgetten. Dit kan ik uitproberen tot het einde van het jaar zodat ik dan een begroting kan maken. Ik heb een voorlopig boodschappenbudget vastgesteld op € 500,00. Dit moet voldoende zijn voor vier personen. Later kan ik dit met de "kaasschaafmethode" langzaam naar beneden sturen. Vanaf de maand september ga ik een kasboek bijhouden. Het boodschappenbudget neem ik op via de pin.

In de maand september staan een paar activiteiten in de agenda. Zeker twee etentjes en twee wandeltochten waarvoor ik reiskosten moet maken. 

Jongste kind heeft een flinke groeispurt gemaakt. De broeken passen niet meer en de voetbalschoenen worden te klein. Ook is hij aan een nieuwe winterjas toe. Hiermee wacht ik nog even tot de uitverkoop begint. Ik heb nog een tas staan met kleding die ik van een vriendin kreeg. Eerst maar even kijken of daar nog wat tussen zit. Schoenen kunnen nog even wachten en onderkleding heb ik deze maand al aangevuld. Kind heeft een gruwelijke hekel aan winkelen maar is wel kieskeurig met kleding. Hij houdt van prints en felle kleurtjes. Broeken moeten goed passen en lekker zitten dus moet hij zelf wel mee naar de winkel. Shirts kopen we online. Ik geef aan wat het maximale bedrag is en dan klikt hij zelf aan wat hem aanstaat. Zo worden wij het hierover eens. 

Afgelopen week hebben we voornamelijk uit de vriezer gegeten. Er zit nog zoveel in de vriezer dat het weekmenu voor volgende week daar weer grotendeels mee ingevuld kan worden. 
De appels van onze eigen bomen beginnen al lekkere blosjes te krijgen dus wordt het de komende week weer tijd voor lekkere appelgerechten.

Het menu van de week:
Zaterdag: plaatpizza en appeltaart
Zondag: verse tomatensoep met brood
Maandag: speklapje, gebakken appels en gekookte aardappel
Dinsdag: tartaartje met rode biet en gebakken aardappel
Woensdag: appelpannenkoeken
Donderdag: rollade, sperziebonen met rijst
Vrijdag: zuurkoolstampot

Het rondje door de tuin leverde mij het volgende (gratis) boeketje op van Hibiscus en gipskruid. 

6 opmerkingen:

  1. Hopelijk zal het je bevallen om met 'n budget te werken.
    Wat 'n leuke bloemen uit je eigen tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het advies is om per persoon minimaal 200 gram groenten en 2 stuks fruit per dag te nemen. Dat fruit dat zal wel lukken met de appels uit je tuin. Maar mijn inschatting is dat jullie in dit menu qua groenten echt tekort komen. Want heb je op je plaatpizza 800 gram groenten liggen? En op maandag, heb je er dan en slalade bij?
    En het tartaartje van rode biet? Levert dat 200 gram per persoon op?
    En de appelpannenkoeken?
    Vang je dit op andere manieren op? Met een groentensmoothy of zo?
    1 dag per week met weinig groenten is niet zo'n probleem, maar ik vind 4 dagen in 1 week wel veel. Dit schrijf ik niet om te zeuren, maar beschouw het als een gezonde tip, die moet zorgen dat jullie alle 4 goed gezond blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op de plaatpizza liggen oa uien en paprika's. Bij de speklapjes met gebakken appel past naar mijn smaak geen salade. Ik doe er vaak rode kool bij, maar deze week niet ivm met de hoeveelheid appeltjes.Het is niet een tartaartje van rode biet maar tartaartje met rode biet. Per persoon wel meer dan twee ons rode biet. Pannenkoeken met appel is voor mij niet echt een warme maaltijd. Ik zie het meer als lunchgerecht. Woensdag is mijn vrije dag. Ik maak dan voor de lunch meestal een soep van groeten.
    Ik maak me nooit zo druk over het exacte aantal grammen groeten. Op mijn aanrecht staat altijd een mand met fruit en tomaatjes. Op het moment wordt hier ook veel bessen en pruimen gegeten. Als bijgercht zet ik vaak een komkommersalade voor de frissigheid op tafel. Dit reken ik niet als groete. Er schijnt bijna niets aan vitaminen in te zitten. Mijn kinderen houden van geraspte wortel. Dit zet ik ook vaak op tafel. We eten vaak gekookte aardappels. Naar mij idee veel gezonder dan pasta's en rijst. Een jus maak ik van kleingesneden ui en tomaat. Op de boterham wordt vaak tomaat gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals je het nu beschrijft valt het met dat tekort aan groenten best mee. In aardappelen zit relatief veel vitamine C. In sommige landen worden aardappelen gezien als een groente. Vooral nieuwe aardappelen bevatten veel vitamine C.
      Het is vooral de afwisseling die zorgt voor voldoende bouwstoffen en vezels. Met biet, sperziebonen, komkommer, wortel, ui, tomaat, zuurkool, paprika's en nieuwe aardappels zit je volgens mij wel goed!

      Verwijderen
  4. Ik woon in een akkerbouwgebied en we eten op dit moment voornamelijk producten die rechtstreeks uit de grond komen. Het wordt op mijn stoep gezet of ik koop het bij stalletjes langs de weg. Over een paar weken is dat weer voorbij en moet ik weer naar de groenteboer. Gelukkig koopt die ook rechtstreeks bij de producent. Het kan niet gezonder lijkt mij. Ik wil mijn kinderen graag voeden, niet alleen de magen vullen. Pakjes en zakjes gebruiken we zelden. Bedankt voor je zorg!

    BeantwoordenVerwijderen