woensdag 13 augustus 2014

Elke week een gratis boeket


Nee, geen give-away actie, prijsvraag of wat dan ook. Gewoon elke week even een rondje door je eigen tuin met een schaar. 
Alleen moet je wel een eigen tuintje hebben. Zonder een eigen tuin wordt het moeilijk.

Helaas was het de laatste jaren "hip" om je tuin compleet dicht te plamuren met tegels of kiezels. Gelukkig is deze mode alweer voltooid verleden tijd. Mocht je toch gehecht zijn aan je pleintje, dan is het ook mogelijk om je boeketten te kweken in potten en kuipen. Alleen ben je dan veel tijd kwijt aan water geven en moet je elk jaar nieuwe potgrond kopen. (Of je haalt er een paar tegel tussenuit;)

Een paar jaar geleden was ik best veel geld kwijt aan mijn bloemetjes en plantjes. Ik hou van bloemen en probeer altijd iets bloeiends in de tuin en op tafel te hebben. 
Toen begon ik met het zelf kweken van planten. Dit werd een echte hobby en is dat nog steeds. Om de hobby betaalbaar te houden zocht ik op Marktplaats om zaden. In een tuincentrum kost een zakje zaden al snel tussen de € 2,00 en € 3,00. Op Marktplaats worden zaden vaak aangeboden door hobbyisten voor € 0,50 per soort. Voor een paar euro voor de zaden en €0,64 voor de verzendkosten heb je al een mooi begin. Wanneer het lukt, en je niet alle bloemen afplukt, kunt je de zaden bewaren voor het volgende jaar. Als je wilt, kun je dan de zaden gaan ruilen met andere liefhebbers. Dit gaat heel gemakkelijk via www.denationaleproeftuin.nl. Hierna hoef je je nooit weer veel geld kwijt te zijn aan een tuin vol bloemen en boektjes voor op tafel.

Een andere manier om aan mooie planten te komen is het bezoeken van stekkenruildagen. Zo'n twee keer per jaar (voorjaar en najaar) worden dit soort ruildagen georganiseerd. Dit is vooral bedoeld voor leden van tuiniersverenigingen. Maar wanneer jij daar aankomt met mooie stekken, wordt je echt niet weggestuurd. Tuiniers zijn vaak erg trots op hun planten en vooral gul met uitdelen. Op deze manier ben ik al veel mooie planten gekomen.

Voor zowel de zaden- als de stekkenruilen wil ik je vragen niet met lege handen te komen en niet te gaan schooien. Ik ben hier zelf al zo vaak ingetrapt. Ik kreeg dan mooie beloftes van de ontvanger dat deze mij het jaar daarop zaden x of plantjes y zou sturen of brengen. Ik kan me slechts één nagekomen belofte herinneren.

Heb je eenmaal wat leuke planten verzameld, dan ben je jaren verzekerd van mooie boeketten. Voor de meeste planten geldt nl : hoe meer je plukt, des te meer de plant nieuwe bloemen aanmaakt. Voor beginners raad ik Cosmos, Siererwt, Goudsbloem en Nachtschone aan. Wanneer je een Dahlia bol koopt, deze goed behandelt en overwintert, heb je jaren achtereen Dahlia bloemen. Als het zover komt dat het ook nog een hobby wordt, kun ook aan de slag gaan met stekken van planten.

Probeer het eens. Als je dit leuk vindt en er een beetje handig in wordt, hoef je niet meer ieder voorjaar naar het tuincentrum voor trays vol eenjarigen die je een paar maanden later zo weer weg kunt kieperen.

Ik hoor je denken: en wat dan in de late herfst en vroege voorjaar? Dan is er inderdaad niet veel aanbod van bloeiende planten. Toch zul je je erover verbazen wat er toch nog groeit. Het ligt er natuurlijk aan waar je woont. Waar ik woon is in de buurt een plantsoen van de gemeente met enorm veel bomen en struiken die bessen dragen. Hier knip ik dan wat af. Vaak kunnen deze takken meerdere weken blijven staan.

Voor vazen, flessen en schalen ga ik natuurlijk naar de kringloop.

Ik neem me voor om af en toe mijn "boeketje van de week" te fotograferen en de foto hier te plaatsen.    
Vandaag plukte ik Cosmos en Scharnierplant (physostegia).

2 opmerkingen:

  1. Mooi!
    Toen we pas in ons huis woonden was het geld op (zeg maar) en ik kocht een zakje sierpompoenzaden, in minder dan geen tijd de hele postzegel groen en 's winters nog decoratieve pompoenen ook in huis. ;)
    Het jaar daarna zijn we pas echt met de tuin aan de slag gegaan.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt je tuin zo duur maken als je zelf wilt. Door geldgebrek een wildernis laten groeien is onzin, jouw oplossing was een hele mooie.

    BeantwoordenVerwijderen