woensdag 13 mei 2015

Jaardoelen 2015 - update eerste kwartaal

Hoe staat het er eigenlijk voor met mijn gestelde doelen voor dit jaar?

Eind december stelde ik onderstaand lijstje met jaardoelen op:
- Spouwmuurisolatie laten uitvoeren
- Aflossen van 20% van de hoofdsom van de hypotheek
- Verbruik gas met 1/3 naar beneden brengen.
- Geen kleding voor mijzelf kopen (met uitzondering van zomerschoenen, onderkleding en sokken)
- 40 dagentijd project volgen
- Alle cadeaubonnen en zegeltjeskaarten inwisselen
- Mooie momenten vastleggen op foto - meer fotograferen (dagelijks)
- Weekmenu's maken en vermelden op blog
Elke week een boeketje uit eigen tuin op tafel

Het eerste doel kan ik afstrepen. De spouwmuurisolatie is aangebracht. Dit ging vlot. Inmiddels ligt de factuur in huis. Als het goed is kan ik nog gebruik maken van de subsidieregeling. Vandaag zoek ik dit verder uit. Ik hoop dat ik deze investering terugverdien op de gasrekening. Ik hoop vooral dat het 's winters wat aangenamer in huis zal zijn. Ik woon namelijk op de voorste rij wat wind betreft. We krijgen de volle laag.

Mijn tweede doel is 20% van de hoofdsom van de hypotheek aflossen. Ik moet dit jaar nog € 2.000,00 aflossen, en dan is dit doel bereikt. Ik denk dat ik dit doel aan het einde van het jaar weg kan strepen.

Mijn derde doel is het gasverbruik met 1/3 te verlagen. Deze week ontving ik de rekening van de gasleverancier. Ik moet toegeven dat mijn doel nog niet helemaal behaald is, maar kan met trots zeggen dat mijn verbruik met 23% gedaald is. Ik zal in een latere blog uitleggen hoe ik dit heb gedaan. De resterende 10% denk ik ook nog te kunnen besparen dankzij de spouwmuurisolatie en de maatregelen die ik een half jaar geleden in gang heb gezet. Maandelijks levert het nu al een besparing op van € 48,00 op. 

Doel nummer vier is het niet meer kopen van kleding. Ik kan dit doel wegstrepen. Ik heb het doel niet behaald. Voor een bijzondere gelegenheid meende ik toch echt nieuwe kleren nodig te zijn. (terecht hoor). 

Doel vijf was het volgen van een 40 dagen project kan ook met succes worden afgestreept. Ik zet dit doel volgend jaar opnieuw op mijn doelen lijst. Ik gebruikte oa een app van Kerk in actie. Ik begon elke dag met het lezen van een korte tekst of gedicht. Vasten is niks voor mij. Ik probeerde deze periode wel meer rust (slaap) te nemen. Deze gewoonte heb ik na de 40 dagentijd doorgezet.

Doel zes, cadeaubonnen en zegelkaarten inwisselen, kan nog niet worden afgestreept.

Doel zeven, dagelijks fotograferen van mooie momenten, is ook niet behaald. Ik maak nog steeds te weinig foto's. 

Doel acht is: elke week een weekmenu maken en publiceren op mijn blog. Ik maak nog steeds weekmenu's maar vergeet deze te publiceren. Vrijdag maak ik weer een weekmenu en zal deze hier weer plaatsen.

Mijn negende, en laatste doel is elke week een boeketje uit eigen tuin te plukken. Op dit moment staat er een prachtig moederdag boeketje op tafel. Geplukt door dochter uit eigen tuin. 

Als ik zo mijn doelenlijst bekijk, concludeer ik dat het goed is om haalbare doelen te stellen. De lat moet niet te laag, maar zeker ook niet te hoog liggen.

 

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen hoe het je vergaat met je doelen tot nu toe!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed van je. Vooral die 20% aflossen op de hypotheek. Als je dat 5 jaar doet ben je klaar. Super.
    Ook het dalen van het gasverbruik is mooi. Zo houd je steeds meer geld over voor andere mooie dingen in het leven. Ben benieuwd naar je blog hierover.

    BeantwoordenVerwijderen