zaterdag 16 mei 2015

Besparen op de gasrekening

In mijn vorige blog over mijn jaardoelen voor 2015 schreef ik dat mijn gasverbruik met 23% gedaald is. Hoe ik dit voorelkaar heb gekregen zal ik uitleggen.

Kort douchen: ik zeep mijzelf in bij de wastafel en stap hierna onder de douche om mijn haar te wassen. Douchen kost mij nu op deze manier hooguit drie minuten. 

Niet meer elk bordje afspoelen met heet water maar met koud water en een afwasborstel voordat ik deze in de vaatwasser zet. 

In de winter de cv in de slaapkamer niet aanzetten maar gebruik maken van een elektrisch dekentje. Deze zet ik een kwartier voordat je in bed stap aan. Je hebt nu een behaaglijk warm bedje en een frisse kamer. Dit slaapt heerlijk.

'S avonds op de bank dikke wollen sokken en een fleecevest aantrekken en een wollen dekentje over de benen. De cv kan dan omlaag.

Gordijnen vroeg dicht en laat open doen.

Dreigende taal gebruiken en op deur kloppen wanneer pubers lang douchen.

Iedere ochtend cv controleren op kamers van (puber)kinderen.

Een deel van de besparing van de afgelopen tijd zit 'm waarschijnlijk ik het feit dat mijn dochter sinds kort samenwoont met haar vriend. Mijn schat van een dochter houdt van warmte en lang douchen. 

Kort geleden is is spouwmuurisolatie aangebracht. Dit moet nog meer besparing op kunnen leveren. 

We koken op elektra. Als alles slaagt, laat ik nog dit jaar zonnepanelen aanbrengen. Zo kan ook de  elektriciteitsrekening volgend jaar omlaag. 

 

1 opmerking:

  1. 't Zijn afzonderlijk maar kleinigheden misschien, maar vele kleine besparingen maken toch één grote. Met zonnepanelen zul je het verbruik helemaal omlaag brengen!
    Succes verder, fijn weekeinde,
    hartelijke groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen