zaterdag 30 mei 2015

Financieel onafhankelijk

 De term "financieel onafhankelijk" wordt nogal verschillend uitgelegd. 

Voor de één betekent dit dat je niet afhankelijk bent van het inkomen van de partner maar een eigen inkomen hebt. Voor de ander houdt dit in dat je geen (hypotheek)schulden hebt. Het kan ook worden uitgelegd dat je helemaal niet afhankelijk bent van inkomen uit werk. 

Ikzelf ben nooit afhankelijk geweest van het inkomen van mijn man. Ik heb altijd mijn eigen "kostje" verdiend. Over niet al te lange tijd is mijn hypotheek volledig afgelost. Dan is alles wat ik bezit volledig van mij. De derde uitleg van "financiële onafhankelijkheid" is niet op mij van toepassing. Is het überhaupt nog mogelijk om, buiten een mooi familiekapitaal of riante erfenis volledig onafhankelijk te worden? 

Ik weet dat er extremen bestaan waarbij mensen kunnen leven van een luttel bedrag. Maar dat moet je wel willen. Als je drie maal daags redelijk en gezond wilt eten, wonen in een gangbaar huis, aangesloten op gas, elektra en water enz enz dan moet je wel over een flinke spaar/beleggingsrekening beschikken als je financieel onafhankelijk kunt zijn.

We weten allemaal dat de pensioenleeftijd steeds hoger wordt. Deze week sprak ik met een HRM adviseur die van een prognose uitgaat dat de leeftijd nog hoger zal worden, veel hoger zelfs. Healthy aging is het motto. Leef gezond! 

Kort geleden kwam ik een aantal blogs tegen van mensen (dertigers/veertigers) die zich tot doel stellen om over een jaar of tien met vervroegd pensioen te gaan. Heel interessant en soms heel ambitieus. Het zijn vaak mensen met een mooi inkomen. 
Ik ken mensen, die in de tijd vlak voor en tijdens de woekerpolissen dezelfde idealen hadden. Helaas hebben deze mensen door omstandigheden (misleidende adviezen) nu geen onbezorgd pensioen 

Het is moeilijk om in de toekomst te kijken. Het kan nooit kwaad om eens goed naar je pensioenregeling te kijken en een plan te maken om schulden af te lossen en zoeken naar besparingen. Zolang je er op de dag van vandaag maar geen last van ondervindt.

Dit doet mij denken aan een kennis die het vroeger, thuis bij haar ouders, niet breed had. Altijd werd door de ouders gezegd dat dingen niet konden; geen andere fiets, geen dagje uit, geen geld voor een studie. Totdat jaren later de vader plotseling overleed en bleek dat er een enorme spaarrekening was. Vader potte alle geld op. Waarom? Waarschijnlijk uit angst om ooit echt tekort te komen. Intussen had de kennis en haar broer een prima baan en begon de moeder te dementeren. Het geld werd verdeeld, maar het voelde niet goed. 

Ook hierin moet je een balans zien te vinden. Ik ga hier maar eens diep over nadenken en rekenen. Al lukt het slechts om enkele jaren eerder te kunnen stoppen met werken, dat moet dan toch heerlijk voelen.

4 opmerkingen:

  1. Dat is ook de droom van manlief, volgens onze berekeningen kan hij met een leeftijd van 53 met pensioen, ons streven is 50. Maar dan moet wel alles volgens plan verlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Is heerlijk om geen geldzorgen te hebben en niet afhankelijk te zijn van iemand/een werkgever o.d., maar het is niet per se zaligmakend.
    Vaak willen mensen meer vrije tijd en onafhankelijkheid om allerlei leuke dingen te gaan doen en vergeten ze dat deze dikwijls geld kosten. Geld dat waarschijnlijk een ietsje minder voorhanden is als men gestopt is met werken.
    Daarnaast kan een mens nooit in de toekomst kijken, een situatie kan door overlijden of scheiding terdege veranderen.
    Zelf ben ik gelukkig altijd financieel onafhankelijk geweest, wat goed van pas kwam bij de scheiding van mijn eerste man en het overlijden van m'n tweede partner (met wie ik niet getrouwd was, maar van wie ik wel een nabestaandenpensioen ontvang zolang ik leef).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi bericht. Ik heb een blog waarbij ik als doel heb om in 10 jaar financieel onafhankelijk te zijn. Voor ons is dit hypotheekvrij zijn en een passief inkomen hebben. Wij doen het vooral om meer tijd voor onszelf te krijgen en minder afhankelijk van ons werk te worden. Daarbij moet wel gezegd worden dat wij het 'geluk' hebben van een goed inkomen. Daarnaast weet je natuurlijk nooit wat de toekomst doet, maar ik denk dat het wel goed is om bewust om te gaan met de financien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat financieel onafhankelijk worden dichterbij is dan je denkt. Het heeft echter wel te maken met je levensstijl. Zoals je zelf al aangeeft wil je graag wonen in een gangbaar huis. Wat is een gangbaar huis? Indien je op dit moment in een woning zit waar meer dan 175.000 euro aan hypotheek op zit woon je al te duur.

    Financieel onafhankelijk worden betekent dat je niet meer hoeft te werken voor je geld. Je hebt een passief inkomen wat hoger is dan je uitgaven zodat je niet meer hoeft te werken. Dan ben je daadwerkelijk financieel onafhankelijk. Dit is makkelijker dan je denkt. Wil je hier meer over weten neem dan vooral een kijkje op http://financieelonafhankelijkworden.nl/

    BeantwoordenVerwijderen