zaterdag 21 februari 2015

Elfstedentocht

Vandaag, dertig jaar geleden bracht ik (16 zomers jong) mijn dag juichend en hossend door langs de route van de elfstedentocht. Wat een dag! Als ik terugdenk aan deze dag moet ik altijd weer even denken aan de schaatser die we aan het einde van de dag spraken. Hij was moe en koud. Zijn sokken waren nat. Zonder te aarzelen trok mijn vader zijn schoenen uit en ruilde van  sokken met de man. Dit gebaar typeert mijn vader. 
Vandaag zendt de NPO de beelden uit van deze elfstedentocht en realiseer ik me dat we dit waarschijnlijk nooit weer mee zullen maken. En dat is niet alleen vanwege het ontbreken van een winterse winter. Ik denk juist aan het gedrag van het publiek en de schaatsers. We hebben in vrij korte tijd een stuk minder respect gekregen voor gezag. Werden hulpverleners dertig jaar geleden ook gehinderd en tegengewerkt? Ik zie het al voor me: publiek dat massaal op het ijs wil staan. Agressie tegen de politie die de mensen in toom moet houden. Ik denk dan ook even aan de ravage die de zgn voetbalfans in Rome hebben achter gelaten. Onvoorstelbaar en beangstigend!! Nee, laat maar. De tijd is veranderd en de mens blijkbaar ook.  Ik vraag mij wel eens af waar dit stopt.

Voor mij ligt een heerlijke week vakantie. Ik ben nog steeds niet verlost van het hoestvirus. Ik slaap heel slecht en ga deze week vooral besteden aan mijn herstel. 

Dit jaar verbaas ik mij over het groot aantal mensen dat met wintersportvakantie gaat. Meer dan voorheen, lijkt wel. 

Weekmenu
Vorige week maakte ik een menuplanning voor drie weken. Ik hoef alleen nog verse groente en fruit te halen + een paar kleinigheidjes. De rest ligt al klaar in de vriezer en de voorraadkast. 
Afgelopen week aten wij:
Zaterdag: erwtensoep (waarvan de helft ingevroren)
Zondag: bloemkoolsoep en broccolitaart
Maandag: rode kool met zelfgemaakte appelmoes, worst en aardappelen
Dinsdag: sperziebonen, krieltjes en karbonade
Woensdag: roseval aardappeltjes uit de oven met gehakt en komkommersalade
Donderdag: sla met aardappel en gehaktbal
Vrijdag: aardappelschijfjes met groentemix en kibbeling 

2 opmerkingen:

  1. Ja er is veel veranderd in het gedrag van de mensen. Ik lees nu een paar Libelle's uit 1952 en dan is het verschil met nu goed te merken!
    Lekker menu, makkelijk om alleen de verse spullen te hoeven halen.
    Beterschap met de hoest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig gebaar van je vader zeg! Ik vind dat heel bijzonder! Die schaatser zal je vader vast nooit vergeten!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen