maandag 16 februari 2015

Veertigdagentijd

Nog even en dan begint de veertigdagentijd. Dit jaar start deze periode op woensdag 18 februari en eindigt met Pasen.

Waarom?
De veertigdagentijd is een periode van bezinning ter voorbereiding op het Paasfeest. In de Christelijke traditie is Pasen het belangrijkste feest. Je kunt het verhaal over Pasen heel letterlijk nemen. Je kunt het ook lezen als een symbolisch verhaal waaruit je lering kunt trekken. 
Ons leven wordt beheerst door geldverdienen, status en presteren. In deze periode van 40 dagen kun je even tijd nemen om stil te staan bij jezelf. Hoe besteed ik mijn kostbare tijd? Zorg ik wel goed genoeg voor mijzelf? 

Hoe?
Voorheen ging deze tijd wat aan mij voorbij. De afgelopen jaren hoorde ik mensen spreken over "hun" veertigdagentijd. De één drinkt deze periode geen alcohol. De ander kijkt geen tv of maakt zo weinig mogelijk gebruik van internet. Ik denk dat het goed is om korte periode even dagelijks achter elkaar een kort moment stil te staan bij je eigen leven en het lijden onze naasten.

Ik heb een app gedownload van http://www.kerkinactie.nl/40dagentijd. En ik heb me aangemeld voor een dagelijkse opdracht bij http://www.papierenspiegel.nl/schriftelijke-programmas/ruimte-maken-in-40-dagen/
Deze twee hulpmiddelen gaan mij helpen in deze periode te sturen. Ik moet keuzes maken in wat ik ga doen én vooral wat ik ga laten. Door dingen te laten ontstaat er ruimte. We zijn vaak bang om door iets te laten, dat te gaan missen of dat we ons gaan vervelen. Ik ben benieuwd wat er deze weken op mijn pad komt. 
Begin april kom ik hier op terug. 

4 opmerkingen:

  1. Wat goed van je dat je er iets mee gaat doen dit jaar!
    Ik vindt het een lastig punt. Zou ook wel iets willen doen maar ik heb geen idee hoe of wat bij me past. Het moet niet te gemakkelijk zijn natuurlijk maar als je iets onredelijks kiest is de kans op mislukken te groot en dat is ook jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel succes bij je 'vastenactie', het gaat je vast lukken. Toch..... zou het voor veel mensen niet beter zijn als ze het hele jaar door zouden stilstaan bij bepaalde zaken? Wat heb je aan 6 weken weinig tot geen alcohol drinken en daarna maakt het allemaal niets meer uit? Ik noem maar iets, je weet vast wel hoe ik het bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof niet dat het helpt om jezelf uit te dagen een bepaalde prestatie te leveren. Dan is het een wedstrijdje met jezelf, geen bewustwording. Ik zet mijn wekker nu een half uur eerder, lees wat en luister een lied. Ik brand elke dag een kaarsje voor iemand en neem eens uitgebreid de tijd over bepaalde dingen rustig na te denken. Dit houd ik geen jaar vol. En ook al lukt het ook geen veertigdagen, het is geen wedstrijd.

      Verwijderen
  3. Mooi om daar iets mee te doen. Wij zijn zelf op bepaalde gebieden meer aan het versoberen, wat erg goed voelt. Alcohol gebruiken we sowieso niet, maar andere zaken kunnen ook wel wat minder.

    BeantwoordenVerwijderen