donderdag 5 februari 2015

Januari dip

De één na de ander in mijn omgeving werd geveld door verkoudheid, griep, blaasontsteking en ander ongemak. Stiekem dacht ik dit jaar de virussen mij oversloegen, maar helaas. Halverwege januari voelde ik mijn kaarsje langzaam aan minder energiek wakkeren. Ik pepte mezelf steeds op en porde me zo nu en dan even in de rug om vooral niet toe te geven. Ik verkleumde in een tochtige ruimte bij een urenlange lezing en de druppel was een lange vermoeiende reis over spekgladde wegen voor een cursus. Ik voelde alle energie die ik nog had vorige week zo uit mij stromen. Ik kon geen hap meer binnen krijgen en wilde alleen nog maar slapen. Zzzzzzzzzz...
En dat heb ik dus de afgelopen vijf dagen gedaan. Inmiddels kan ik mijn hoofd weer recht houden en lukt het ook om de ogen weer open te houden.
Inmiddels is het al februari en kan ik de balans opmaken van mijn eerste echte serieuze consumindermaand.

De balans
Ik werk met een jaarbegroting die in weer opgedeeld heb in maanden. Ik heb per maand ingevuld wat ik verwacht uit te geven. Dit overzicht heb ik gedurende de maand januari bijgehouden. 

De inkomsten 
Zonder er ook maar iets extra's voor te hoeven doen is mij salaris € 121,00 hoger dan vorig jaar. Ik werk in een sector die, volgens een minister, wel een extraatje mocht ontvangen. Ik had wel op een plusje gerekend, maar niet op zo'n mooi bedrag. (Bedankt!)

Ik begon met dit blog omdat ik in juli een brief met een vooraankondiging ontving van de Sociale Verzekerings Bank (SVB). In de brief werd aangekondigd dat er een wijziging zat aan te komen. Om een heel lang verhaal kort te maken: mijn Nabestaandenuitkering is verlaagd en het kindgebonden budget is verhoogd. Per saldo is het bedrag gelijk gebleven. 

Naast mijn salaris, de nabestaandenuitkering en het kindgebondenbudget ontvang ik nog kinderbijslag en nabestaandenpensioen. In deze bedragen zijn geen veranderingen gekomen.

Vaste lasten
Op 1 januari had ik een bedrag klaargezet voor de aflossing van de hypotheek. Ik mag per jaar 20% van de hoofdsom aflossen. Het plan was om 1 januari de helft van deze 20% af te lossen. Ik besloot om nog wat extra af te lossen. Uiteindelijk loste in in januari al 70% af van het aflosbare deel van 2015. Het einde komt in zicht. Dit laat zich al direct zien in de rentebedragen. Het zijn nog de laatste loodjes. Toen ik jaren geleden begon met lezen over versneld aflossen, las ik over het verslavende effect van aflossen en dacht ' ja duh'!! Maar herken het nu wel. Ik ben blij dat ik vroeg begonnen ben met versneld aflossen, ik pluk er nu de vruchten van.

De overige vaste lasten hebben mijn aandacht. Het gasverbruik moet naar beneden (wordt gewerkt aan spouwmuurisolatie), het stroomverbruik moet naar beneden ( wordt gewerkt aan zonnepanelen) en ik moet mijn verzekeringen weer eens goed doornemen.

Variabele lasten
Geen verjaardagen en toch geld kwijt aan cadeaus? Nu ik mijn uitgaven noteer merk ik dat je snel veel geld kwijt bent aan cadeaus. Even een bosje bloemen voor een zieke, wat lekkers meenemen als bedankje. Het loopt snel op. Ik heb een budget van € 25,00 per maand en bleef hier nog maar net onder. 

Afgelopen maand lette ik erop niet te snel de auto te pakken en ritjes te combineren. Dit leverde mij al een besparing op van 23,36 op mijn maandbudget brandstof van €75,00.

Voor de muziekles van jongste kind moest weer een nieuw boek besteld worden. Dit zit niet bij de kosten voor muziekles in. € 29,95!!! En stond niet in mijn begroting.

Ik had voor januari geen bedrag begroot voor etentjes en terrasbezoekjes.   Toch staat er een bedrag genoteerd van € 41,86. Ik haalde (lees: gaf opdracht) in de aanloopperiode naar de griep een keer een portie chinees (geen puf om te koken, zelfs geen puf voor ontdooien) en trakteerde jongste kind en mijzelf op een portie zweedse gehakballetjes in het welbekende restaurant. Verder verwende ik mijzelf een paar keer met verwarmende erwtensoep uit de bedrijfskantine. Het loopt snel op.

Ik bestelde hout voor de kachel en betaalde hiervoor € 156,00.

Voor mijn boodschappen heb ik een ruim maandbudget van € 500,00. Ik bleef keurig binnen dit budget. Het wel of niet toekunnen met dit budget ligt aan het aantal mensen dat aanschuift aan tafel en vooral ook aan de dagbesteding van deze mensen. Pubers hebben hier de gewoonte om bij verveling keukenkastjes af te struinen naar lekkers. Een pond kaas is dan zo vertrokken. Gelukkig is iedereen weer aan het werk of naar school en zo keert de rust weer terug.
Door mijn griep aten we de afgelopen weken ook veel uit de vriezer en voorraad. Dit levert ook besparing op, en ruimt lekker op.

Vooruitblik
Mijn auto heeft de APK keuring weer gehad. De auto had wat mankementjes dus ik verwacht wel een behoorlijke rekening. Nog vierduizend kilometers rijden en dan moet de auto ook een grote beurt krijgen. Olie vervangen en zoiets. Er komen dus nog wel wat kosten voor de auto.

Met vrienden broed ik op een plan om dit jaar een reis te maken. Het wordt niet een luxe dure reis maar moet toch rekening houden met behoorlijk bedrag.
Dit, plus de nog uit te voeren spouwmuurisolatie en zonnepanelen maakt dat ik extra voorzichtig ben met geld uitgeven.

Elke uitgave noteren geeft echt inzicht in je gedrag en uitgaven. Ik heb afgelopen maand wel een paar momenten gehad dat ik dacht aan een aankoop maar dit vanwege de verantwoording in mijn overzicht niet deed. Wat een winst!!

6 opmerkingen:

  1. Ach, vandaar dat er hier niets bij kwam. Ik had al een aantal keer gekeken.
    Maar beter ben je dus nog niet. Beterschap hoor, echt vervelend om zo ziek te zijn.

    Zo, dat is wel een grote plus in je salaris, super!!

    Ja opschrijven geeft echt inzicht inderdaad. Fijn dat het je goed af gaat.

    Zou mooi zijn als je op vakantie kan gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi te lezen hoe je de balans opmaakt.
    Dat is potjes vullen cq de hypotheekaflossingsrekening....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit, zeg. Lekker om je woonlasten te kunnen verminderen, daar heb je tenminste direct profijt van.
    Erg vervelend dat je ziek was en misschien nog wel een beetje bent. Soms kun je er maar beter aan toegeven. 't Is mijn deur helaas ook niet voorbij gegaan.
    Een goede februari-maand gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je al op 70% zit van je aflossing voor 2015. Super hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben even benieuwd hoe lang je met het hout doet. Wij betaalden zo'n 50 euro voor hout en doen daar ongeveer 2 maanden mee.

    Hopelijk voel je je snel weer fitter. Ik hoop ook dat de griep mijn deur overslaat!


    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Huisvlijt: dit hang van veel factoren af. Bijvoorbeeld de houtsoort. Wilg en populier is zomaar verbrand. Eiken en Essenhout brandt langer. Het hout (4 kuub) dat ik kocht is een mix van verschillende houtsoorten. Ik ga altijd uit van 5 kuub per jaar. We hebben twee houtkachels die bijna nooit tegelijk branden. En branden ze wel beide, dan gaat het vlug met het hout. Het hangt ook af hoe je de kachel gebruikt, als bijverwarming of hoofdverwarming. Wij hebben ook cv.

    BeantwoordenVerwijderen