vrijdag 2 januari 2015

Weekmenu en bruine bonensoep

En toen was het alweer dag twee in 2015. 
Vandaag de laatste dag van een heerlijke, luie maar vooral gezellige kerstvakantie. Het was een tijd van terugblikken en vooruitkijken. Maar ook een moment van realiseren dat ik erg blij ben met de mensen die ik om mij heen heb. De afgelopen jaren heb ik afstand genomen van een aantal mensen waar ik mij niet goed bij voelde. En deze afstand voelt goed. Ik hoop dat die mensen er net zo over denken. Het klinkt wat zuur maar zo voelt het niet en zo is het ook niet bedoeld. Soms neem je afstand van mensen die je niet iets positief opleveren en komt daardoor ruimte voor ander mensen, de je leven rijker maken.     

Voor de afgelopen week maakte ik een weekmenu.
Omdat ik lui was en geen zin had om boodschappen te halen aten we vooral uit de vriezer:

Zaterdag: restje zuurkoolstampot (vriezer) en restje chiliconcarne( vriezer)
Zondag: uitsmijter met ham en kaas
Maandag: bruine bonensoep (recept zie onderaan)
Dinsdag: aardappel met runderstooflapje (vriezer) en rode kool (vriezer)
Woensdag: tussen de middag Hongaarse goulashsoep en op oudejaarsavond gourmet van vlees (vriezer) met zelfgemaakte huzarensalade, zelfgemaakte pastasalade  en stokbrood
Donderdag: soep van bouillon van gourmet met rest salades
Donderdag: aardappelschijfjes (vriezer) met zelfgemaakte saté van kip (vriezer)
Vrijdag: wraps met gehakt en groente en sla

Steeds vaker eten we op vrijdag wraps. Ik haal alleen wat verse sla. Verder gaat er van alles tussen de wrap wat er die week overbleef (vlees, groentes en kaas)

Bruine bonensoep:
Maandag kwam er een groep van acht mannen eten. Ik maakte een enorme pan met bruine bonensoep. Achteraf rekende ik uit wat ik per man kwijt was. Dit was nauwelijks €. 0,60 pp. Voordelig dus, voedzaam en volgens mij ook nog redelijk gezond. Ik zal het vaker maken en dan in porties invriezen. Hier komt het recept:

Pond bruine bonen weken (12 uur) en een uur koken.
Een chorizoworst in kleine plakjes snijden en uitbakken.
De uitgebakken worst toevoegen aan de gekookte bonen.
In de achtergebleven chorizo olie twee uien, drie preien, twee geraspte winterwortels en vier in blokjes gesneden aardappel bakken.
Het groentemengsel toevoegen aan de bonen.
Met een stamper (voor stampot) de helft van de bonen fijn stampen.
Rookworst in kleine plakjes snijden en bij het bonenmengsel voegen.
Daarna vul je de soep aan met bouillon totdat het de gewenste dikte heeft.
Op smaak brengen met zout, peper en eventueel sambal. Je kunt ook nog een blikje tomatenpuree toevoegen.  
Eet lekker!

4 opmerkingen:

  1. Dat is mooi goedkoop 0,60 p.p. voor de soep!
    Dankje voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker recept, ik heb nog een pot staan die al over de datum is en sumakworstjes in de vriezer die er ook al lang liggen en 2 rookworsten die biologisch zijn en ik "kocht" van de postcodeloterij pas die ik kreeg maar we vinden ze nogal smakeloos en erg fijn gemalen, dus slappe hap, hierin kunnen ze mooi opmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eet er maar lekker van. Ruimt het ook nog eens lekker op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het zo gunstig voor je uitgepakt heeft, dat breken met een aantal mensen. Soms is dat gewoon nodig blijkt wel.
    Heb je nog wel wat over in de vriezer? :-) 't Ruimde lekker op, zo te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen