zaterdag 10 januari 2015

Week 2 '15 weekmenu en boodschappen en andere uitgaven

Mijn eerste echte consuminder (ahum)week zit erop.
Als dit zo de rest van het jaar doorgaat ben ik in december failliet. Nu ik alle uitgaven opschrijf zie ik waar mijn geld naartoe gaat en wordt ik al wat geruster.

Ik was al een tijdje op zoek naar een takkenhakselaar. Ik keek wel eens op marktplaats en heb ook wel eens informatie gezocht om er één een dag te huren maar bleef dat te duur vInden. Elk jaar sleur ik bergen snoeiafval naar de weg en zo nu en dan koop ik weer houtsnippers en compost voor de tuin. Zonde! Ik verpulver voortaan mijn eigen takken en tuinafval en kan zo meer compost en houtsnippers overhouden. Ik vond deze takkenhakselaar in de folder van onze plaatselijke tuin/doehetzelf/dierenzaak. Ik kocht 'm nieuw voor €99,50. Dit verdien ik wel weer terug.

Deze week werd mijn bestelling kachelhout afgeleverd. Een keeper vol. De rekening zal volgende week wel op de mat liggen. Van pallets hebben we droogbakken gemaakt. We leggen het hout netjes in de droogbakken zodat het de komende drie jaar goed kan drogen. Tot nu toe redden we ons altijd zelf met hout verzamelen (zonder bij te kopen). Ik stop daar nu mee. Ik zie het niet meer zitten om een aantal zaterdagen met de kettingzaag op sjouw te gaan. Ik ben, al zeg ik het zelf, redelijk handig met de kettingzaag en de hakbijl. Ik vermom me dan als man want ik wordt steeds meewarig aangekeken en gevraagd of dit nou werk voor een vrouw is. Ja, waarom niet? Ik ben er niet vanwege de meewarige blikken mee gestopt. Het lukte gewoon niet meer omdat ik veel zaterdagen ook op sjouw ben voor de voetbalclub.  Ik schat dat ik zo'n €150,00 kwijt zal zijn.

Deze week maakte ik een eerste deel over van de hypotheekaflossing voor dit jaar. Ik heb nu voor dit jaar 60% van mijn doel afgelost. Nog de resterende 40% aflossen en dan is mijn eerste doel van 2015 behaald.

Gisteren haalde ik een zak aardappelen van 20kg (Irenes). Dit kostte mij €12,95. Hier komen we deze maand wel mee door. We zijn best kritisch op het gebied van aardappelen. Ik zou nooit een zakje supermarktaardappelen nemen. Ik vind ze stinken en kan vaak niet achterhalen wat het ras en de herkomst is. 

Hooguit twee of drie keer per jaar ga de stad in. Ik ga dan altijd even naar de markt om mijn kruiden en specerijen voorraad aan te vullen. Deze week vulde ik mijn voorraad aan voor €10,00. Op de markt ben je echt maar een prikje kwijt voor een flinke hoeveelheid. Ik kocht ook nog groente en eieren (totaal voor €13,00). 

Ik draag al jaren hetzelfde merk ondergoed. Vroeger kocht ik het alleen voor mijn dochter en later, toen ik mijn lingerie-lat verlegde tot praktisch en lekker zittend kocht ik het ook voor mijzelf. De broekjes kosten €1,49 per stuk en zijn van het merk 'Chique'. Ik koop ze bij de W.ibra. Ik kocht de hele voorraad in mijn maat op (8 stuks). Ze bevallen me goed. De vorm blijft goed en ze zitten prima.

Deze week vulde ik,mijn vriezer flink met diepvriesgroente die deze week in de aanbieding waren in mijn supermarkt. 

Weekmenu van afgelopen week:
Zaterdag: kapucijners met spekjes en zilveruitjes
Zondag: uit de vriezer krieltjes met tuinboontjes en boeuf bourguignon
Maandag: kippenbout uit de slowcooker met broccoli en aardappel
Dinsdag: kipfilet met sperziebonen en rijst
Woensdag: kipfilet met spinazie, snijbonen en aardappel
Donderdag: gehaktbal met sla en aardappel
Vrijdag: stampot zuurkool (hele grote pan vol waarvan twee porties voor de vriezer)

Voor vandaag staat er weer bruinebonensoep op het menu (op verzoek). Dit past wel bij het onstuimige weer van deze dag. Afhankelijk van de aanloop van vandaag gaat een deel van de soep in de vriezer. Lukt het niet, dan hebben we een gezellige dag gehad. 

Totaal was ik afgelopen week €115,98 kwijt aan eten en drinken. Bijna €16,00 boven het weekbudget.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb deze week je recept van de bruinebonensoep gebruikt. Het was echt super lekker.
    Die maak ik zeker nog eens weer. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prettig gevoel zal dat zijn, nog maar 40% van je hypotheekhoofdsom, proficiat.
    Dit was inderdaad een echte consuminderweek, zo te lezen. Blijven oefenen :-)
    Wij vrouwen kunnen meer dan menig man denkt of wij zelf denken, maar ik vind het echt bewonderenswaardig van je, dat houthakken e.d.

    BeantwoordenVerwijderen