zaterdag 17 januari 2015

Week 3 '15 weekmenu en boodschappen, andere uitgaven en het scheppen van overzicht

Afgelopen week zorgde ik voor overzicht. Nu eens niet op papier maar in de vriezer en de voorraadkast. 
Op de blog van Huisvlijt las ik de tip om de vriezer in te delen dmv shoppers. Ik vulde een tas met vlees, één met groente, één met kliekjes/kant en klaar en tot slot één met de rest (iijsjes, pizza's, bladerdeeg enz). Dit pas net naast elkaar in mijn vrieskist. De broden komen hier bovenop te liggen. Ik zie zo in een paar oogopslagen wat ik nog op voorraad heb. En het is genoeg. 
In mijn keuken heb ik niet veel ruimte om boodschappen op te ruimen. Daarom hebben we in de bijkeuken onder een trap planken gemaakt waar ik veel voorraad op kan slaan. Wanneer je veel ruimte hebt, heb je vaak weinig overzicht. 
Ik kook al heel lang niet meer uit pakjes en zakjes. Toen ik de tht datums controleerde, bleek dat de meeste pakjes en zakjes al " over datum". Dus 'hoppakee, weg ermee'. Dit leverde ruimte op.
Wanneer je geen overzicht hebt, weet je ook niet wát je in huis hebt. Ik kan nog lang vooruit met alle zakje vanillesuiker die ik vond. De komende jaren hoef ik ik niet weer bakpapier te kopen. Ik weet nu weer precies wat ik in huis heb en kan het ook nog terug vinden, zowel in mijn voorraadkast als de vrieskist. Direct even een sopje erover gehaald. Ik ben tevreden.

Vandaag haalde ik boodschappen voor de komende week. Vanwege de voorraad hoefde ik niet veel te halen. Toch was ik behoorlijk veel geld kwijt. Ik haalde twee doosjes wijn. In totaal was ik deze week € 134,34 kwijt aan eten en drinken. Dit is € 34,34 boven mijn weekbudget.

We hebben huisdieren. Deze kosten ook het nodige. Deze week haalde ik voer voor de kat (€ 9,75) en voor € 50,00 hooi voor de pony's.

Vorige week zat ik hier op te scheppen dat ik zo handig was met bijl en kettingzaag. Deze week heb ik een pad gestraat. Als je moet kun je veel. Als je wilt kun je nog veel meer. Dus vrouwen (maar ook mannen!): wijk eens af van de standaard rol en verdeling van taken. Ik had nog zand en tegels. Kosten: niks!!

Weekmenu van afgelopen week:
Zondag: broodje shoarma met salade
Maandag: visragout met rijst
Dinsdag: uit de vriezer zuurkoolstampot
Woensdag: sla met gebakken aardappel en gehaktbrood
Donderdag: stoofpot van krieltjes, sperzieboontjes en karbonade
Vrijdag: pannenkoeken met spek en kaas
Zaterdag: taco's met rijkgevulde groentesaus


2 opmerkingen:

  1. Goed bezig zeg, zowel met overzicht maken als met de klussen.
    Echt knap hoor dat je gewoon begonnen bent aan dat bestraten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed van je dat je nu overzicht hebt in je voorraad. Ik vind dat ook altijd prettig. En erg knap van je dat je een pad bestraat hebt. Ik doe het je niet na.

    BeantwoordenVerwijderen