donderdag 6 november 2014

Teruggave elektra

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier nieuws plaatste over mijn voortgang op bespaargebied. Er was gewoon niet zoveel te melden. Ik maak mijn weekmenu's,  ik doe mijn boodschappen en moet nodig weer eens mijn excel met uitgaven en inkomsten bijwerken. 

Mijn computer hield er een paar weken plotseling mee op. Iets met een videokaart. Voor € 45,-- was het probleem opgelost. De monteur melde mij dat het moederbord er slecht aan toe was en dat ik er rekening mee moest houden dat de computer het over niet al te lange tijd weleens helemaal zou kunnen begeven. Ik zal dit weekend toch maar eens een back-up maken van mijn foto's en andere bestanden. (voor het echt te laat is). Ik merkte dat ik vanaf het moment dat ik mijn overzichten niet meer bijhield, dat ik de boel wat liet "sloeren". Ik werd wat gemakkelijker, nonchalanter. 
Het is dus een goede zaak om vast te houden aan de gewoonte om elke week de in en uitgaven in het overzicht te zetten en consequent weekmenu's met boodschappenlijstjes te maken. Ik neem me voor daarover ook hier wat vaker over te melden. Ik weet dat het voor de rest van de wereld absoluut niet interessant is wat er 's avonds op mijn bord ligt, maar daar gaat het ook niet om. Ik moet er gewoon wat actiever mee bezig zijn. Blogs schrijven helpt daarbij.

Deze week ontving ik de afrekening voor de elektra. Ik krijg deze keer € 115,78 terug. Het verbruik daalde van 4300 kWh naar 3919 kWh. Of wij nu bewust zoveel zuiniger met de elektra omgaan als voorheen, vraag ik met af. Het heeft duidelijk wel te maken met het aantal mensen dat in huis woont. Oudste kind is een aantal maanden naar het buitenland geweest. Dat zal wel de oorzaak zijn. Ik heb een dubbele meter: hoog tarief voor werkdagen en laag tarief voor de nacht en de weekenden. Ik doe de was voornamelijk in de weekenden en zet ' s avonds laat de vaatwasser aan. We koken op inductie en als ik een brood of een cake bak, dan doe ik dit meestal in het weekend. Niet bewust omdat het dan laag tarief is maar omdat ik door de week werk en in het weekend vrij ben. Ik ben altijd al alert geweest op verspilling van elektra, dus daarop valt niet zoveel te besparen. 
Volgend jaar neem ik een besluit over het plaatsen van zonnepanelen.  

4 opmerkingen:

  1. Dan geef ik je nog een bespaartip. De inductieplaat heeft enorm veel sluipverbruik. Wel 70 wat per uur. Omdat dit op twee aparte groepen zit kun je die in de meterkast gemakkelijk uitzetten. Alleen voor het koken aanzetten, af laten koelen tot de ventilator stopt en weer uitzetten. Zeker 22 uur per dag verdiend. Ik doe dit al jaren. Een enorme winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk gaat je pc nog ff mee dan, is altijd een hele uitgave hè?
    Laat je weekmenuutjes maar komen hoor, ik vindt het altijd wel leuk en ik doe dan weer ideeën op vaak.
    Fijn dat je terugkrijgt van de energierekening!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie tip over de inductieplaat. Wat absurd dat het zoveel sluipstroom verbruikt. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij verwatert het bloggen van ons weekmenu ook en, net zoals jij al zegt: wie zal het interessant vinden? Toch denk ik er ook over om er maar weer mee te beginnen om ons er dan ook zo veel mogelijk aan te houden, anders heeft het nog geen zin. Die paar weken dat ik het menu publiceerde, lukte dat aardig. De afgelopen twee weken is er de klad in gekomen, door allerlei omstandigheden (of geen zin in wat er op het menu stond).
    Fijn weekeinde.

    BeantwoordenVerwijderen