zaterdag 8 november 2014

Boodschappen en weekmenu voor week 46


Om mezelf weer wat scherper te krijgen in het overzicht op mijn uitgaven voor boodschappen, zal ik de komende weken weer mijn weekmenu hier plaatsen en verslag doen van mijn uitgaven voor de wekelijkse boodschappen.

Vandaag haalde ik boodschappen voor aankomende week.
Ik haal mijn vlees meestal bij de slager. Dit is een natuurslagerij. Niet biologisch dus. Voor het predicaat biologisch moeten producenten aan nogal wat voorwaarden voldoen. Dat schijnt niet eenvoudig te zijn. Ik heb mijn twijfels dan ook over alle "biologische" supermarkt producten. Het vlees van mijn slager is van goede kwaliteit, lekker en niet goedkoop. Soms koop ik ook vlees in een supermarkt waarvan ik weet dat zij regionale producten verkoopt, w.o. vlees, kaas en groente/fruit. Ingevroren vis en vlees haal ik bij de Aldi.

Groente koop ik bij de groenteboer of de supermarkt met regioproducten.

We hebben hier nog een melkboer. Hij zet elke week een kratje met zuivel in mijn garage en gooit een paar broden in mijn vriezer. De melkboer heeft een sleutel en redt zichzelf. Hij noteert wat de kosten zijn en ik betaal dit maandelijks. Niet voordelig maar wel heel gemakkelijk. Ik vind dit een mooie service voor de regio en zal dit blijven steunen zolang de man dit nog doet. In de toekomst kan ik hierop geld besparen.  

Ik kocht vandaag twee boekenbonnen. Eén van € 10,00 en één voor € 15,00. Dit geef ik deze week beide cadeau.

Voor de kat kocht ik voor € 2,44 voer. Hier kan hij twee weken van eten. 

Voor het vlees van deze week betaalde ik € 25,02. Een deel hiervan belandt in de snert en daarna gaat 3/4 deel van de snert weer in de vriezer.

Aan kosten voor groente en fruit ben ik deze week € 9,58 kwijt. De gedroogde peulvruchten zijn in de aanbieding. Daarom sloeg ik even flink in voor totaal € 8,04 (totaal 4 kilo).

Zoals ik hierboven al schreef komt het brood via de melkboer in de vriezer. We lusten ook wel eens wat anders dan een plakje tarwebrood. Ik kocht deze week aan bolletjes en afbakbroodjes voor € 4,65. Voor de voorraad haalde ik diepvriespizza's. Twee voor €2,69. Omdat we wat te vieren hebben nam ik een appeltaartje (aanbieding) mee voor € 1,99. Voor bij de koffie en voor mee naar school, sport en werk kocht ik aan koeken voor € 4,95. Totaal voor brood, koek en pizza € 14,28.

De melkboer brengt hier melk en yoghurt. Vla en andere toetjes haal ik zelf. Dit kost mij voor deze week € 3,50.

ik verbaas me iedere week weer over de hoeveelheid frisdrank die er hier doorheen gaat. Ik hoor van ander gezinnen met (puber) kinderen dat ik hierin geen uitzondering ben. Ik kocht deze keer voor € 5,54. Dit gaat vooral op aan cola en ijsthee. 

Voor chips en andere snacks was ik voor deze week € 3,24 kwijt. Als het goed weet te verstoppen, dan hoef ik voor het volgende weekend niets te kopen. Toch vind ik het fijn om altijd wat achter de hand te hebben wanneer er onverwacht iemand langskomt.

Ik kocht als broodbeleg oa kaas, vleeswaren en hazelnootpasta voor een totaalbedrag van € 14,75 (?!?!)

Bij de drogist was ik deze week € 10,50 kwijt.

Blijft er nog een restbedrag over van € 6,30. Dit heb ik besteed aan pakjes drinken voor mee naar school, suiker en augurken die deze week in de aanbieding waren (voorraad)

Totaal bedrag aan boodschappen voor de komende week: € 100,18. 
€0,18 boven mij weekbudget. Ik ben tevreden.

Tot slot het weekmenu:

Zaterdag: Snert (zelfgemaakt, waarvan één portie al weggegeven en drie porties in de vriezer)
Zondag: tartaartje met stoofpeertjes en puree van knolselderij (experiment, klinkt goor maar schijnt heel lekker te zijn)
Maandag: slavink met aardappel en winterwortel (gekookt én geraspt als salade)
Dinsdag: slavink met rode kool (uit de vriezer) en appelmoes (uit de vriezer)
Woensdag: zuurkoolstampot met spekjes en runderworst
Donderdag: sipelsaus met aardappel
Vrijdag: restjes en soep (uit de vriezer)

4 opmerkingen:

  1. Haaa lekker, zelfgemaakte snert!
    Knolselderijpuree smaakt goed, maar heel lekker vind ik nog weer wat anders.
    Het is prima te eten dat wel.
    Hier komt de kaasboer elke week langs maar die heeft dus ook melk, boter e.d. bij zich.
    Sinds 2 weken kopen we bij hem wat spullen, is echt fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind puree het lekkerst met de helft aardappels en de helft knolselderij. Helemaal knol vind ik niet zo lekker.
    Wat eten jullie bij de snert ? Ik maak bij soep altijd gevuld stokbrood omdat man niet alleen soep wil eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De snert is stevig en goed gevuld. Vaak eten we er roggebrood met katenspek en grove mosterd bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De puree van knolselderij smaakte echt goed. Ik gebruikte hiervoor een recept met room, appel en kaneel. Echt een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen