donderdag 27 november 2014

Op de rem

Ik heb de neiging om te veel te willen, door te draven. 
Als ik kleren koop kan ik moeilijk kiezen en neem van alle kleuren die me bevallen een shirtje mee (komt ook wel weer goed uit want ik heb zo'n hekel aan winkelen). 
Als ik tuinier, tuinier ik alsof het mijn laatste zomer zal worden met als gevolg dat de tuin te vol staat en planten in de verdrukking komen en in de chaos niet tot recht komen. 
Als ik een boek haal uit de bibliotheek kom ik met acht boeken thuis. 
Als ik kook, kook ik,altijd teveel (en doe dus nu een deel in de vriezer)
Als ik een " to-do" lijst maak, past het nooit in de dag.
Dit had ik ook met boodschappen doen. Ik nam niet één pak macaroni mee maar direct drie. Sinds ik werk met budgetten en weekmenu's begin ik hier meer controle over te krijgen. 

Zo aan het einde van het jaar begin ik alvast wat vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Ik heb in dit afgelopen half jaar een aanloopje genomen en begin in het volgende jaar met mijn "nieuwe" consuminder leven. Niet een nieuw of ander leven, maar een bewuster leven. Zoals ik al eerder heb geschreven eindigt over zes jaar mijn ANW uitkering (nabestaandenuitkering). Mijn jongste kind wordt dan 18 jaar. Er ontstaat dan een behoorlijk gat in mijn inkomsten. Je kunt denken; 'wie dan leeft, wie dan zorgt' maar zo zit ik niet in elkaar. Ik kan goed piekeren en ben er dus nu alvast mee begonnen. Ja, met piekeren maar ook met het zoeken naar oplossingen. Stap voor stap.

Voor het nieuwe jaar wil ik een begroting maken en doelen stellen. Mijn lijst met doelen begint alweer flink lang te worden. Hoogste tijd om weer eens goed aan de rem te trekken. Een pas op de plaats te maken. 
Ik vind het altijd boeiend om van andere consuminderblogs het begin te lezen. Sommige beginnend consuminderaars hebben de wijsheid al direct in pacht en beginnen direct met tips en adviezen voor anderen. Bij andere bloggers lees ik mijn eigen herkenbare worstelingen. 
Ach, ik doe het nog niet zo slecht.   Gewoon doorzetten, als het niet gelukt is weer een nieuwe poging wagen en vooral geregeld aan de rem trekken. In dit geval dus strepen in mijn doelen voor 2015.


4 opmerkingen:

  1. Krijg je dan nog Anw? ik weet niet hoe jouw situatie is , maar ik krijg de kriebels van de Anw .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg Anw omdat mijn jongste kind nog niet volwassen is. Waarom krijg jij er de kriebels van?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slim om nu ook alvast naar een oplossing te zoeken. Dan heeft heeft het piekeren tenminste ook nog nut!

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij weet in het redelijke waaraan je toe bent en dat is erg prettig, want zo kun je je uitgavenpatroon enigszins aanpassen en misschien een appeltje voor de toekomstige dorst opbouwen.
    Wellicht wonen over 6 jaar ook niet alle kinderen meer thuis, werken ze al, wat ook kan schelen voor jouw spaarvarken.

    Je hebt nog even de tijd, maar regeren is vooruitzien, niet?

    Fijn weekeinde.

    BeantwoordenVerwijderen