vrijdag 19 september 2014

Weekmenu en frisdrank

Nu de zomer (bijna) voorbij is, wil ik weer wat beter opletten wat ik eet. Ik heb de neiging in verhouding steeds meer koolhydraten te gaan eten. Als ik niet oplet, ligt mijn bord voor meer dan de helft vol met aardappel, rijst of past. De rest is vlees en groente. Dit moet anders. Niet omdat het hip is maar omdat mijn weegschaal dit aangeeft. 
Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om wat minder koolhydraten te eten. Ik moet er alleen even voor gaan zitten om de gerechten te bedenken.  Gelukkig hebben we internet. Via Pinterest kom je op de leukste sites en ideeën. Deze keer kwam ik terecht op www.lekkerzonder.nl van Tabitha. Op deze site staan veel gerechten waarbij koolhydraten zoveel mogelijk worden weggelaten. Van deze site heb ik wat ideeën geplukt voor het weekmenu van de aankomende week. 
In de zomer sluipt de rare gewoonte er ook steeds weer in om veel frisdrank te drinken. Ik denk dat dit bijna een verslaving is. Als het warm is snak ik naar een glas ijskoude cola. Met heerlijke koolzuurbelletjes en ijsklontjes. Of lekkere fris zure sinas. Het lekkerste vind ik koude rivella.. Op één of andere manier kom ik maar niet af van deze gewoonte. Frisdrank is een aanslag op het boodschappenbudget, ik weet het. Niet meer kopen lijkt de oplossing. Voor mij ja. Maar ik heb ook kinderen, die willen in het weekend toch wel eens een glas fris. En dat gun ik zo ook. Wel met mate, natuurlijk.
In de winters neemt mijn dorst naar frisdrank altijd weer af. Dan drink ik voornamelijk thee. 
Zoals ik hiervoor al schreef, geeft mijn weegschaal aan dat het wel wat minder mag, qua kilo's. Ik neem me nu dan ook maar voor om voorlopig alle frisdrank te laten staan. Goed voor het boodschappenbudget en goed voor mij.
Water is ook fris, toch?

De komende dagen eten wij:
Vrijdag: kabeljauw met pesto, tomaat, mozzarella en parmezaanse kaas

Zaterdag: kapucijners met spekjes, Amsterdamse uien en piccalilly
                 Lunch BLT salade ( bacon, sla, tomaat)

Zondag: uiensoep

Maandag: salade nicoise met hamburger

Dinsdag: bietensalade met geitenkaas en walnoten

Woensdag: griekse salade met gehaktballetjes

Donderdag: hutspot wortel/ ui met worst (mét koolhydraten!)

Wat kunnen we toch genieten van deze prachtige nazomer. Ik kon vandaag weer een mooi boeket  knippen in mijn eigen tuin. De dahlia's staan volop in bloei. Dit zijn wel heel geschikte snijbloemen. Wel opletten dat de knol voor de winter gerooid wordt en vorstvrij bewaard wordt. Sommige knollen heb ik al jaren. Een heel budgetvriendelijke plant.



 

2 opmerkingen:

  1. Zelfgemaakte ijsthee zonder suiker? Of een heel geconcentreerde smaakjesthee aanlengen met bubbelwater?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je blog met veel belangstelling gelezen, ga je volgen. Ook ik heb een partner verloren, maar ben inmiddels opnieuw getrouwd.

    Net als jij twijfel ik erover hoe openhartig je moet zijn op je blog, qua financiën, emoties en dagelijkse dingen. Het valt me wel op dat blogs met veel sores erin bijzonder goed gelezen worden. Moedig trouwens dat mensen dit aandurven om naar buiten te brengen, want in hoeverre is anoniem anoniem? En blogs over wonen, die gaan ook als een trein.
    Ik probeer de gulden middenweg maar te vinden (sores heb ik niet, gelukkig).
    Ben wel - ook net als jij - door die blogs gaan kijken of ik ons uitgavenpatroon wat kan aanpassen. Niet echt verschrikkelijk nodig, maar we gaven/geven best veel onnodig uit.

    Veel succes met je blog; mocht je mij willen volgen dan kan dat via mijn blog: dehulpmevrouwenzo.blogspot.nl

    Fijn weekeinde, hartelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen