vrijdag 26 september 2014

Balans

XOverzicht maken en houden in je financiën is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is even uitpuzzelen welke manier bij je past. Sinds juni ben ik hiermee bezig. Het is zoeken naar een balans van wat nodig is, dat wat kan en wat ik wil.

Ik heb een rekening voor vaste lasten én een rekening voor variabele lasten. Dit bevalt me goed. Hiermee heb ik al een mooi overzicht.

Aan het begin van deze maand pinde ik € 500,00 van de rekening voor variabele lasten. Ik was vastbesloten iedere cent die ik uit zou geven te noteren. De envelop is leeg maar een overzicht waar ik het precies aan uitgegeven heb, dat heb ik niet. 
Ik kan dit misschien de helft in mijn aantekeningen terugvinden. 
Ik kan terugvinden dat ik uit eten ben geweest, naar een museum, ik kocht een (2e hands) vouwfiets, ik bezocht een fototentoonstelling en kocht daar een (duur) boek, ik kocht winterkleding en laarzen voor zoon, ik haalde medicijnen bij de dierenarts en ook dierenvoer, ik ging naar de kapper en heb getankt. De rest is waarschijnlijk opgegaan aan eten en drinken. 

Veel bloggers kunnen tot achter de komma verantwoorden waar het geld naar toe gaat. Dat lukt mij nog niet (leerpuntje!)
Gisteren werd mijn salaris weer overgemaakt. Het bedrag dat ik overhield van mijn salaris van augustus maakte ik over naar mijn spaarrekening. Dit bedrag stelde mij teleur. Maar als ik in mijn agenda terugblader en kijk naar wat ik heb gedaan en waar ik mijn geld aan uitgaf, ben ik weer dik tevreden. Hoewel ik niet tot de cent nauwkeurig kan verklaren waar mijn geld precies naar toe gaat, kan ik zeggen dat het geld grotendeels goed besteed is. Dat is rijk leven, toch?

Op een blog las ik dat de eerste uitgave die je moet doen als het salaris binnenkomt, een betaling aan jezelf is. Daar heb ik even over nagedacht en moet zeggen dat ik dat een goed idee vind. Raar dat het restantje naar mijzelf (mijn spaarrekening) gaat. Dit heb ik omgedraaid. Voortaan boek ik, zodra mijn salaris binnen is, een deel naar de spaarrekening. Hier zal ik nog evenwicht in moeten zoeken. Ik neem voortaan ook de dag van uitbetaling salaris als begin van de nieuwe maand.

In een groot aantal blogs lees ik over de worsteling die het kost om de balans te vinden. Hoe lang heeft het bij jou geduurd toen je de balans vond, of blijft het voortdurend zoeken en bijstellen? Het is mijn doel om dit voor mijzelf vóór 2015 duidelijk te hebben. Ik vraag mij af of dit haalbaar is. 


5 opmerkingen:

  1. DE balans heb ik wel gevonden. Ik schrijf precies alles op wat ik gekocht heb in de maand. Wel merk ik als ik drukke dagen heb, ik het niet opschrijf. Maar zoals vanavond lekker veel tijd, dan pak ik alle bonnetjes en dan schrijf ik alles in. Ik denk dat je gewoon overzicht moet houden, dat is het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog steeds geen balans gevonden.
    Ben er nu al langer dan een jaar mee bezig.
    Net wanneer ik denk nu heb ik het in balans en heb ik een goed gevoel
    erbij dan gebeurt er weer wat en valt de balans weer uit elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk ook dat het werkt om alles te blijven noteren. Het doel is om geld te besparen. Plannen en bijschaven is daarvoor een hulpmiddel, geen doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig he, overzicht bewaren!
    Ik vindt het nadeel van contant geld pinnen, dat het dus lastig is om alle bedragen weer te verantwoorden. Daárom pin ik juist zoveel mogelijk. Je kunt altijd alles terug vinden!

    Ook zijn en gratis digitale programma's waarbij je gegevens uit internetbankieren kunt downloaden en waarbij je heel makkelijk overzichten en budgetten kunt maken.

    Wat is de reden om contant geld te pinnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kaatje: de reden dat ik het geld pin en daarna de boodschappen contant betaal is dat ik mezelf dan dwing om met het budget dat ik bij me heb, de kar moet vullen met boodschappen. Ik kom dan helemaal niet in de verleiding iets extra's mee te nemen. Ik heb nu een agenda in de tas waar ik direct, nadat ik de boodschappen in de auto zet, noteer wat en hoeveel ik heb gekocht. Het is uitproberen wat goed bevalt. Ik heb ook geprobeerd om alleen te pinnen maar vond dat juist weer onoverzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen