woensdag 17 september 2014

Aflossen

In 1991 kochten wij ons huis. Dit was een goede tijd om een huis te kopen. De prijzen waren relatief laag en de rente was hoog, heel hoog. Het rentepercentage bedroeg 9,8%. 

Het viel toen niet mee om een hypotheek te krijgen. We waren nog jong en de bank was voorzichtig. Tot twee maal toe werden we bij de balie teruggestuurd zonder hypotheekadvies. Onze ouders hebben nog moeten regelen dat we een afspraak voor een hypotheekgesprek konden krijgen. Bij het eerste gesprek ging zelfs een ouder mee. We werden gewoon niet serieus genomen. Toen we ons huis in het oog kregen, moest er tempo worden gemaakt. We konden op een zaterdagmiddag terecht bij de adviseur van mijn ouders. De bank waar wij klant waren kon/wilde geen tijd voor ons vrijmaken. 

We kochten ons huis voor fl 125.000,--, nog geen €. 60.000,--. Wow, dat waren nog eens mooie huizenprijzen( vanuit oogpunt van een koper). We hadden al wat geld op onze spaarrekening staan en konden via familie nog een lening krijgen tegen een lage rente. Voor het restbedrag sloten we een hypotheek af met een levensverzekering. Na een paar jaar en een paar kinderen rijker bouwden wij een stuk aan het huis vast en sloten daarvoor een aflossingsvrije lening af en later deden nog eens een ingrijpende verbouwing waarvoor we ook een aflossingsvrije lening afsloten. 

Wat waren de banken gul. In het hypotheekgesprek werd ons bijna aangepraat dat we nog meer moesten lenen. Heel verleidelijk, maar niet voor ons. In deze tijd werden de mega hoge hypotheken afgesloten waarmee veel mensen nu nog worstelen. 
Geregeld werd je in die tijd gebeld door de bank met het advies om de overwaarde van de woning te "benutten". Ik begreep dat nooit. Wie wil er nu een hoge hypotheek? Het moet uiteindelijk toch afbetaald worden. Als het onderwerp 'hypotheek' ter sprake kwam op bijv een verjaardag, dan werden mensen die trouw aflosten voor gek verklaard. Het zou heel onvoordelig zijn. Wij hielden ons stil. Wij snapten het blijkbaar niet.

Stukje bij beetje losten we af op de aflossingsvrije leningen. Toen ik alleen kwam te staan, loste de levensverzekering de eerste hypotheek af. Ik bleef trouw aflossen op de aflossingsvrije hypotheken. Vandaag heb ik weer een bedrag afgelost. Deze aflossing levert met een rentebesparing op van €40,-- per maand, € 480,-- per jaar. Per saldo is dit bedrag lager omdat ik de hypotheekrenteaftrek niet meereken.  

Aflossen heeft mij altijd het gevoel gegeven van onafhankelijkheid. Vrijheid. Nu ik scherper op mijn uitgaven let, leer ik dat elke euro telt. 
Wanneer mijn jongste kind 18 wordt, en mijn nabestaandenuitkering stopt (en ik er dus flink financieel op achteruit ga), wil ik hypotheek-vrij zijn. Het gaat me lukken. 
Stapje voor stapje. 

Euro voor euro.





1 opmerking: