vrijdag 13 november 2015

Beleggen

Ik heb een duur jaar achter de rug. Ik wilde geld besparen maar gaf afgelopen jaar juist heel veel geld uit. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in één jaar zoveel geld uitgaf. 
Gelukkig gaat het om uitgaven die mij (in de toekomst) geld zullen besparen. Ik loste de hypotheek af, ik liet spouwmuur isolatie aanbrengen en zonnepanelen plaatsen. Ik deed nog een paar flinke uitgaven zoals een nieuwe tv, een fiets en ik maakte reisjes. Nog nooit eerder ben ik zo vaak op reis geweest. 
De afgelopen jaren ga ik bewuster om met geld. Ik merk dat dit mij goed doet. 

Mijn buffer heeft dit jaar een flinke optater gekregen. Deze moet eerst weer op peil worden gebracht. Binnenkort verwacht ik de BTW teruggave van de zonnepanelen. Dit zal helpen. 

Zodra mijn buffer weer op het oude niveau is, wil ik gaan beleggen. Enige voorwaarde die ik stel hieraan is dat ik geen grote risico's durf te nemen. Ik moet veel moeite doen om geld bij elkaar te harken en durf dit niet zomaar op het spel te zetten. Ik vraag mij af of deze twee wensen verenigbaar zijn. 

Door het volgen van blogs is de term ' indexbeleggen' langs gekomen. Wie heeft ervaring met beleggen? Wat raad je mij aan? Met welke bank o.i.d. Heb jij goede ervaring? 

10 opmerkingen:

  1. De zonnepanelen en isolatie zijn goede investeringen denk ik, die zichzelf terug gaan verdienen.

    Beleggen vind ik persoonlijk eng. Maar ik heb ook niet zo'n gelukkige hand als het om dit soort dingen gaat.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op mijn blog Geldnerd.nl ben ik bezig met een serie stukjes over beleggen. Dat doe ik al 25 jaar, en het is een essentieel onderdeel van mijn financiele plannen. Ik ben bezig met een stukje over indexbeleggen, ik verwacht het dit weekend of maandag te plaatsen. Hopelijk beantwoordt dat een aantal van jouw vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indexbeleggen vind ik persoonlijk niet zo veilig en ja dus groter risico, je belegt in een "index" m.a.w er zit niets in, geen aandelen. Dit is mijn bescheiden mening, enkel goed om een gokje te wagen.

      Verwijderen
    2. Unknown heeft duidelijk geen verstand van indexbeleggen. je belegt juist in heel veel verschillende aandelen, die het indexfonds voor jou aankoopt. Dus mooi gespreid en gevarieerd. Ik vertrouw er in en ik doe het ook. (Persoonlijk doe ik dat via Brand New Day, maar het kan ook via je eigen bank, als je daar toch al een gewone rekening hebt lopen. Wel kijken welke fondsen je kunt kopen EN hoeveel het kost (jaarlijkse kosten, aankoopkosten, verkoopkosten, total expense ratio).

      Verwijderen
    3. Inderdaad heeft Unknown er niet zoveel verstand van, lijkt het.... Ik werk met Alex vanwege het brede aanbod van fondsen. De grootbanken raad ik af, meestal hoge kosten en erg beperkt aanbod.

      Verwijderen
  3. Ik beleg via Meesman. Ik ben daar tevreden over en ze hanteren lage kosten. Indexbeleggen is juist veiliger dan beleggen in individuele aandelen of bepaalde fondsen. Ik beleg ook bij de triodos bank in groene fondsen en die renderen ook aardig. Ik kan je wel aanraden om maandelijk te beleggen in waar je dan ook voor kiest, en dit stug te blijven doen. Nooit met geld wat je op korte termijn nodig hebt zodat je niet hoeft te schrikken als bijna alles in de min gaat zoals halverwege dit jaar. Op dat moment koop je weer goedkoop in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na al die geld-uitgeverij kun je nu gaan oogsten, want het waren grotendeels investeringen in de toekomst, toch? Fijn dat je dit allemaal kon doen.

    Met beleggen heb ik weinig ervaring, mijn man doet het wel een beetje en 't gaat vrij aardig. Heeft eerst bij z'n (zakelijke) bank wat informatie ingewonnen en doet het nu zelf. Z'n laatste aankoop is goud geweest, want de koers is tamelijk laag momenteel. Nu maar hopen dat deze binnenkort stijgt. Voor hem dan, want dat betekent meestal dat de aandelenkoersen dalen.
    Ik begin er niet aan.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen