maandag 22 december 2014

Begroting voor 2015

Al een paar weken werk ik aan mijn begroting 2015. Dit was me toch een gepuzzel. Het overzicht geeft mij veel helderheid. Ik kom nl € 25,00 per maand tekort! Dit tekort moet ik dit jaar zien te compenseren met het omlaag brengen van mijn gasrekening en hypotheekrente.

 

Er staat al een bedrag klaar om op 1 januari over te maken voor aflossing. Dit heb ik al meeberekend in de begroting. Vaak krijg ik rond de jaarwisseling een mooi bedrag van mijn ouders. Dit zal ik gebruiken voor de aflossing. Of de gift komt en hoe hoog deze zal zijn, dat weet ik niet. Dus kan ik dit niet mee berekenen. Eén van mijn doelen voor 2015 is zoveel mogelijk af te lossen. Als het lukt de volle 20% van het totale geleende bedrag.

 

Het andere deel van mijn tekort moet ik compenseren met een lagere gasrekening. Onze gasrekening is en was veel te hoog. Ik was me hier gewoon niet van bewust.

Ouders van pubers zullen het vast wel herkennen: De (stinkende) slaapkamers worden bloedheet opgestookt, daardoor ga je zweten en moet je wel heeeel lang douchen. Als de kamer dan eens wordt gelucht, tsja, dan vergeet je ook wel eens de cv dicht te draaien. Ik ben hier alerter op (en dan levert af en toe wel eens een klacht op).

Volgend jaar laat ik mijn gevel van het huis isoleren. Dit moet ook een besparing opleveren. Voor deze kosten staat al een spaarpotje klaar. Die zorg heb ik gelukkig niet.

Daarnaast moet ik zelf ook wat bewuster zijn op het gebruik van de cv en warm water. Mijn doel is om in 2015 1/3 deel te besparen op de gasrekening.

Over mijn gasrekening ga ik vast nog wel eens een blog schrijven.
 
 

In mijn begroting heb ik geen bedrag opgenomen voor vakantiegeld. Dit wil ik nl direct gebruiken voor aflossing of apart zetten voor onvoorziene uitgaven.

 

Ik denkt dat ik gedurende het jaar nog wel eens verrast zal worden door onverwachte kosten, prijsstijgingen en kosten die ik vergeten ben in de begroting op te nemen.

 

Het was voor mij nog wel even uitzoeken hoe je een begroting maakt. Ik heb in Excel twee velden ingevuld. Eén veld voor de uitgaven en één voor de inkomsten.

In de horizontale cellen vul ik de maanden in en in de laatste kolom een totaal. In de verticale cellen noteer ik de uitgaven. Ik heb de gegevens gehaald uit de bankafschriften van het afgelopen jaar. Ik weet nu per maand wat er afgeschreven wordt. Ditzelfde heb ik gedaan met een overzicht voor de inkomsten. Zo weet je wat er per maand in en uit gaat. Vanaf februari vul ik dezelfde velden weer in maar dan met de werkelijke cijfers. Als het goed is komen ze overeen met de begroting. Als ze afwijken moet ik bijsturen.

 

Het is net als werken met zo’n oude weegschaal. Er moet evenwicht zijn.
(foto van google)

12 opmerkingen:

  1. Ik snap het niet helemaal. Als je per maand 25 euro te kort hebt kan je niet gaan aflossen en zeker niet 20 %. Of zie ik iets verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom niet? Ik zal ervoor moeten zorgen dat ik op of onder de begroting blijf. Wanneer ik de afrekening van de gasrekening krijg, moet het begrotingstekort opgelost zijn. Eventuele meevallers gebruik ik voor extra aflossing op de hypotheek. Dit moet ook zorgen voor lagere maandlasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja. Ik spaar een vast bedrag per maand. Dit wordt automatisch afgeschreven. Dit is bedoeld om spullen te vervangen en onderhoud. Ik weet dat ik volgend jaar een andere fiets moet kopen voor een kind en de computer zal volgend jaar ook vervangen moeten worden. Sparen zie ik als een vaste uitgave.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien heb ik een idee voor je. Als je het niets vindt ook prima hoor. Als je de 300 euro die je dit jaar tekort komt in eerste instantie achterhoudt van het geld dat je van de ouders krijgt. Daarnaast zorg je dat je de 300 euro uitspaart, maar wel in de wetenschap dat je ze achter de hand hebt. Op het einde van het jaar kun je dan evengoed de 300 euro aflossen, maar heb je in ieder geval geen tekort gehad. Lijkt het je wat?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een optie waar ik ook aan heb gedacht. Door het maken van een begroting ben ik mij er bewust van geworden dat ik goed op mijn tellen moet passen. Er zit nog wel wat ruimte in aan paar budgetten: brandstof, kapper en uiterlijke verzorging, cadeaus en boodschappen. Toch verwacht ik dat na mei, nadat ik de afrekening voor de gasrekening heb gehad, het tekort per maand weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je nu zo 25 euro kan besparen op gasnota heb je al die jaren bewust veel gas/geld verspild.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je begroting zover klaar is.
    Enneuh....bewust gas/geld verspillen doet denk ik niemand dus jij ook niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat Nadasurf mijn blog niet helemaal goed gelezen heeft want ik schrijf nl dat ik mij er niet van bewust was dat mijn verbruik zo hoog was. Ik heb nog eens een blik op mijn begroting geworpen en zie dat er nog het een en ander aan mankeerde. Het valt gelukkig allemaal nog wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou al jaren mijn gasverbruik in de gaten en noteer elke zo. De meterstand. Maar met mijn drie vrouwen die het altijd koud hebben moet het warm zijn in huis. Mijn verbruik gaat al jaren naar beneden ondanks dat ik al jaren op hout stook. Dit jaar 210 m3 en dan ook nog met een koude huiskamer.( laat 15 jan een warmtecheck van mijn huis maken) oja verbruik natuurlijk ook houten reserveer daar 250€ per jaar voor.
    Maar begrijp het wel vaak let de rest niet op onnodig dingen aan zetten/ aan laten staan.
    Vind jou lijst erg strak hou je ook rekening met tegenvallers. Dat je daardoor je doel niet haalt?
    En als je meerdere fam. Leden hebt dan moeten ook zij dat maar willen.
    Dit jaar bij ons: auto gekocht, tuin gedaan, toch met vakantie gegaan ondanks dat de caravan in ned stond. Hm en ook nog pech gehad met de auto. A1060€ van dit alles was alleen de tuin gepland. Rest spontaangedaan. Oja meeste lampen gewisselt in led dus hopelijk mijn electra rek. Naar beneden. Altijd 3600 nu 3250 en hoop naar 2750 te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pubers kunnen inderdaad heel duur zijn. Bij ons is het energieverbruik extreem gedaald nadat ze het huis uit waren. Met name het waterverbruik en elektra. (douchen en laptops)

    BeantwoordenVerwijderen