maandag 15 juni 2015

Royeren hypotheek

Nu mijn hypotheek volledig afgelost is, kan ik overwegen om de hypotheek uit een register van hypotheken te laten halen. Ik heb even op het internet gezocht en kom tot de snelle conclusie dat:

- Royeren als voordeel heeft dat bij een verkoop of afsluiten van een nieuwe hypotheek de afronding vlotter verloopt
- Dat ik nu zelf een notaris kan kiezen en dan kan zoeken naar een notaris die het meest voordelig is.

- Royeren heeft als nadeel dat het geld gaat kosten (tsja, ik ben en blijf zuinig)
- Mijn huis schijnt nu in een register te worden vermeld als hypotheekvrij. Foute snuiters kunnen daardoor denken dat er meer te halen valt dan hypotheekvrije bakstenen.

Ooit wil ik mijn huis vast wel eens verkopen. De eerste tien jaar in ieder geval nog niet. Ik kan me nu niet voorstellen dat ik ooit nog eens een hypotheek af zal sluiten. Aan de andere kant denk ik ook 'je weet maar nooit wat voor moois er nog op mijn pad ligt' en ik denk ook 'afgehandeld is afgehandeld'. Ik kan nu een betaalbare notaris uitzoeken. Wie weet gaan deze kosten ooit stijgen of komt er een ingewikkelde wetgeving.

Wat mij tegenhoudt is dat "men" ergens kan zien dat mijn huis hypotheekvrij is en dat ik dan in het oog kan springen als slachtoffer van een of andere rotstreek.

Ik had verwacht dat royeren te maken zou hebben met het wegvallen van huurwaardeforfait. Maar daar las ik zo 123 niets over.

Wie kan mij nog meer vertellen over de voor en/of nadelen van het laten doorhalen van de hypotheek uit het register?

4 opmerkingen:

  1. Iedereen die voor 1990 gekocht heeft, heeft zo goed als bijna zijn huis afbetaald. In die tijd moest je een annuïteiten hypotheek nemen of in ieder geval eentje waarbij je huis afbetaald was op het einde van de looptijd. Ik denk dat het wel mee zal vallen met foute snuiters.

    BeantwoordenVerwijderen

  2. De wet Hillen heeft te maken met het huurwaarde forfait. Door de wet Hillen ben je voordelig af als je je hypotheek aflost. Hoe en wat de regering gaat doen in de toekomst is zoals gewoonlijk koffiedik kijken. Maar je hebt er al voor gekozen af te lossen.
    Het voordeel van zelf je hypotheek doorhalen is dat je niet afhankelijk bent van de keuze van de toekomstige koper van je woning voor een notaris. Je kan zelf een voordelige notaris uitkiezen. De notariskosten kunnen erg verschillen.
    Toen ik de Hypotheek af betaalde kreeg ik één folder om het geld dat nu in stenen zat weer vrij te krijgen en een x bedrag in handen te krijgen door mijn eigen huis te gaan huren, verder heb ik geen vreemde snuiters gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mocht je in de toekomst om wat voor reden dan ook geld moeten lenen dan kan je dat nu nog zonder tussenkomst van de notaris bij de huidige bank regelen. Kan me voorstellen dat je je dat nu nog niet kan indenken maar je weet nooit hoe je leven loopt.

    BeantwoordenVerwijderen