Al een paar weken werk ik aan mijn begroting 2015. Dit was
me toch een gepuzzel. Het overzicht geeft mij veel helderheid. Ik kom nl € 25,00
per maand tekort! Dit tekort moet ik dit jaar zien te compenseren met het
omlaag brengen van mijn gasrekening en hypotheekrente.
Er staat al een bedrag klaar om op 1 januari over te maken
voor aflossing. Dit heb ik al meeberekend in de begroting. Vaak krijg ik rond
de jaarwisseling een mooi bedrag van mijn ouders. Dit zal ik gebruiken voor de
aflossing. Of de gift komt en hoe hoog deze zal zijn, dat weet ik niet. Dus kan
ik dit niet mee berekenen. Eén van mijn doelen voor 2015 is zoveel mogelijk af
te lossen. Als het lukt de volle 20% van het totale geleende bedrag.
Het andere deel van mijn tekort moet ik compenseren met een
lagere gasrekening. Onze gasrekening is en was veel te hoog. Ik was me hier
gewoon niet van bewust.
Ouders van pubers zullen het vast wel herkennen: De
(stinkende) slaapkamers worden bloedheet opgestookt, daardoor ga je zweten en moet
je wel heeeel lang douchen. Als de kamer dan eens wordt gelucht, tsja, dan
vergeet je ook wel eens de cv dicht te draaien. Ik ben hier alerter op (en dan
levert af en toe wel eens een klacht op).
Volgend jaar laat ik mijn gevel van het huis isoleren. Dit
moet ook een besparing opleveren. Voor deze kosten staat al een spaarpotje
klaar. Die zorg heb ik gelukkig niet.
Daarnaast moet ik zelf ook wat bewuster zijn op het gebruik
van de cv en warm water. Mijn doel is om in 2015 1/3 deel te besparen op de gasrekening.
Over mijn gasrekening ga ik vast nog wel eens een blog
schrijven.
In mijn begroting heb ik geen bedrag opgenomen voor
vakantiegeld. Dit wil ik nl direct gebruiken voor aflossing of apart zetten
voor onvoorziene uitgaven.
Ik denkt dat ik gedurende het jaar nog wel eens verrast zal
worden door onverwachte kosten, prijsstijgingen en kosten die ik vergeten ben
in de begroting op te nemen.
Het was voor mij nog wel even uitzoeken hoe je een begroting
maakt. Ik heb in Excel twee velden ingevuld. Eén veld voor de uitgaven en één
voor de inkomsten.
In de horizontale cellen vul ik de maanden in en in de
laatste kolom een totaal. In de verticale cellen noteer ik de uitgaven. Ik heb
de gegevens gehaald uit de bankafschriften van het afgelopen jaar. Ik weet nu
per maand wat er afgeschreven wordt. Ditzelfde heb ik gedaan met een overzicht
voor de inkomsten. Zo weet je wat er per maand in en uit gaat. Vanaf februari
vul ik dezelfde velden weer in maar dan met de werkelijke cijfers. Als het goed
is komen ze overeen met de begroting. Als ze afwijken moet ik bijsturen.
Het is net als werken met zo’n oude weegschaal. Er moet
evenwicht zijn.
(foto van google)